Recensie: Sterker dan elk afscheid – Enrico Galiano

Op een dag in de trein naar school ontmoet de blinde Michele de hoogsensitieve Nina. Tijdens deze dagelijkse treinreizen vallen ze als een blok voor elkaar. Tot Nina op een dag al het contact verbreekt en ook niet meer in de trein zit. Michele is radeloos en wil haar vinden. Wat hij niet weet, is dat Nina iets voor hem achterhoudt.

De Italiaanse John Green

Er waren twee redenen waarom ik ‘Sterker dan elk afscheid’ graag wilde lezen en die worden samengevat in de quote op de cover: ‘Italië heeft zijn eigen John Green en zijn naam is Enrico Galiano.’ Toevallig is John Green mijn favoriete auteur, dus de eerste reden was checken of deze twee auteurs inderdaad iets gemeen hebben. De tweede reden was dat het zich afspeelt in Italië.

Om bij het begin te beginnen: ja, Enrico Galiano ís de Italiaanse John Green. Zijn schrijfstijl heeft ontzettend veel weg van die van zijn Amerikaanse collega en is doorspekt met metaforen en mooie woorden die niet te pretentieus zijn om in een young adult-boek te passen.

Dan het andere motief, de setting. Wat is het verfrissend om eens een boek te lezen dat zich niet afspeelt in Amerika of Engeland. Er zijn zo veel andere landen op de wereld waar je bijna nooit iets over leest. Terwijl mensen in Italië echt niet zo’n vreemd leven hebben dat Nederlandse lezers zich er niet in zouden kunnen verplaatsen. Michele is fan van U2, wilde vroeger (toen hij nog niet blind was) keeper worden en maakt in zijn vrije tijd graag lego-creaties. Dat zijn dingen waar mensen uit heel verschillende landen zich kunnen inleven. Waarom zijn er dan niet meer boeken van buitenlandse auteurs?

Kijken zonder ogen

Het grootste deel van het verhaal wordt verteld door de ogen van Michele. En ja, dat is een bewuste woordkeuze, want Michele is weliswaar blind, maar het boek leert je zo veel over de dingen die hij wél kan zien. Hoe de setting omschreven wordt vanuit het perspectief van een blinde is bewonderenswaardig. Ziende mensen zijn zo gewend om voornamelijk vanuit hun vermogen om te zien dingen te vertellen. Het enige niet leuke aan Michele vond ik dat hij op pagina 16 zichzelf ging voorstellen. Sorry, maar het is een harde regel in schrijfland dat je je personages niet voorstelt aan de lezer.

De hoofdstukken van Nina zijn alleen dialoog, maar dat versterkt de hoofdstukken van Michele juist omdat hij niet kan zien. Het verhaal van Nina begint in een tattoostudio en hoe dat verhaal wordt verteld, is origineel gedaan. De hele lap dialoog went al snel en is niet vervelend om te lezen. Ik had ook op geen enkel punt dat ik in de war was over wie er aan het woord was.

De details maken het echt

De personages zijn niet cliché. Ik hou van de kleine details zoals Carlo’s spraakgebrek, de lego-schilderijen van Michele, de bijnaam van Nina’s moeder en het schrift van de scheikundeleraar. Ook de eerste kus van Michele en Nina is origineel. Of nou ja, eigenlijk telt het niet als eerste kus, maar daar kan ik geen spoilers over geven. Het enige waar ik me aan stoorde, was dat Carlo de hele tijd vergeet dat Michele blind is. Zijn er echt mensen die vergeten dat hun beste vriend blind is en dus dingen doen als hem screenshots sturen?

De manier waarop Micheles liefdesverdriet is omschreven, is wauw. Zoals hij op pagina 341 beschrijft dat proberen uit te leggen wat liefde is hetzelfde is als aan een blinde uitleggen war rood is. Wat kan deze man schrijven, zeg. Het einde had van mij nog iets uitgebreider gemogen, maar het was wel bevredigend.

Met ‘Sterker dan elk afscheid’ bewijst Enrico Galiano dat we helemaal geen auteurs uit Amerika nodig hebben. Het krijgt van mij 4 sterren.

Femke

Femke