Recensie: Als doden dromen – Mel Hartman

Het debuut bij Hamley Books van Mel Hartman Als doden dromen is in korte tijd heel populair geworden. Het verhaal over April Charles is aangrijpend, spannend en grappig tegelijk. Het neemt je mee naar de wonderlijke fantasie- en droomwereld Terr. De wereld waar je dromen letterlijk uitkomen. April kan doden wekken met haar stemgeluid en levenden beïnvloeden. Maar er is één ding. Tijdens een dag in het funerarium waar ze werkt, wekt ze een dode tot leven en komt tot een verschrikkelijke ontdekking. Er is een persoon op Aarde die iets vreselijks wil met Terr. Hij wil het verkopen als een vakantiebestemming. April zegt haar rustige leven vaarwel en begint vastberaden aan de strijd om Terr te redden.

Verhaallijn

Het verhaal begint op Aarde, waar je kennis maakt met de gaven van April. Ik werd gelijk in het verhaal getrokken en was erg onder de indruk van alleen al de wezens die Mel hier creëert. Het verhaal begint vrij rustig en geeft je de ruimte om goed kennis te maken met Terr en de personages, wat erg prettig is. De droomwereld is mooi omschreven en neemt je mee naar het leven dat zich daar afspeelt.

Als doden dromen speelt zich af in twee werelden, Aarde en Terr. Het verschil tussen deze werelden merk je door de wezens die je in dat hoofdstuk tegenkomt, maar Mel heeft ook mooi nagedacht over het begin van elk hoofdstuk. Die begint namelijk met een plaatje waaraan je kunt zien op welke plek dit hoofdstuk zich afspeelt.

Spanning en humor

In Als doden dromen wordt de hoeveelheid spanning mooi afgewisseld met wat grappen hier en daar om de boel wat te verzachten. Dit is heel mooi vormgegeven, want in het echte leven zitten de dagen ook niet alleen maar vol met tegenslagen en moeilijke momenten. Luchtigheid komt ook altijd voor. De humor is voor iedereen goed te begrijpen en de karakters weten hoe je iemand aan het lachen moet krijgen. Door de hoeveelheid spanning die in het boek verwerkt zit en telkens een soort cliffhanger aan het eind van het hoofdstuk, blijf je geïnteresseerd in het verhaal en wil je door blijven lezen.

Wat ik zo leuk vond aan dit boek, is dat er in het verhaal heel veel diversiteit zit. Verschillende geaardheden en wezens komen naar voren.
April Charles zelf is herkenbaar voor de lezer en maakt gebruik van veel humor. Dit brengt luchtigheid in het redelijk zware verhaal. Ook de andere personen zitten goed in elkaar en op een gegeven moment ga je verschillende wezens op Terr en bepaalde karakters herkennen aan hun doen en laten.
Ook vind ik dat dit puntje even benoemd moet worden. Wát heb ik me geërgerd aan Karl Diseny. En dat is niet vervelend bedoeld natuurlijk! Karl is als antagonist in het verhaal zo sterk neergezet dat je elke keer als hij aan het woord is, hem het liefst de mond wilt snoeren.

Mel Hartman heeft met haar Hamley-debuut ook zeker mij aan het denken gezet. Vooral over waar ik me eens zou bevinden als ik droom. De verhaallijn valt goed te volgen en je krijgt genoeg tijd om met elk personage een band te creëren. De spanning en humor worden goed met elkaar afgewisseld. Het ene moment bijt je bijna je nagels eraf en een paar minuten later lig je in een deuk door bepaalde opmerkingen van karakters, die overigens heel levendig zijn gecreëerd. Ik ben heel erg benieuwd naar deel 2 uit De Dodenreeks. Ik geef Als doden dromen vier van de vijf sterren!

Marit Nekeman

Marit Nekeman