Recensie Heartstream – Tom Pollock

Wat als je thuiskomt van de begrafenis van je moeder en er een onbekende inbreekster met een bomvest in je huis staat? Dat overkomt Amy anno 2026. Zelf is ze bekend van ‘Heartstream’, de app die je alles laat voelen. Zelfs bij de begrafenis streamde Amy haar gevoelens. Wat wil deze vreemde vrouw van Amy? Dit bizarre verhaal en toffe concept werkt Tom Pollock uit in zijn tweede YA-boek Heartstream (vertaald door Dennis Keesmaat). Pollock werd bekend met Wit Konijn/Rode Wolf waarmee hij de prijs Beste boek voor jongeren 2019, categorie vertaald won. Dat legt de lat hoog, maar mijn inziens heeft Pollock opnieuw een goed YA-boek geschreven.

Concept Heartstream

Ten eerste is het concept de app Heartstream erg interessant om te lezen. Je kunt jouw eigen gevoelens streamen zodat volgers kunnen meevoelen in zowel de positieve als negatieve emoties. Over welke consequenties daaraan verbonden zitten, welke morele grenzen mensen dan opzoeken (of juist niet) en wat positieve en negatieve online reacties met mensen kunnen doen, schetst Pollock een realistisch beeld. Dit toekomstgerichte concept komt dus geloofwaardig over en er schuilt een zekere waarschuwing in over de kracht van social media. Dat realiseert de auteur ook door korte filosofische stukjes erin te werken zoals het idee dat “tegenwoordig de telefoon het venster van de ziel” is. (2020: 182)

Personages, spanning en schrijfstijl

Het verhaal wordt verteld middels twee personages, Amy en Cat. Amy is een bekende heartstreamer en Cat heeft ook veel te maken met social media. Zij is samen met Evie helemaal in de ban van een bekende popster en zit in een online fanbase. Beide personages zijn goed uitgewerkt, origineel en de vraag wat deze twee personages met elkaar te maken hebben, houdt de lezer lang bezig. Dit zorgt voor spanning en nieuwsgierigheid bij de lezer. Spanning creëert de auteur ook door zijn schrijfstijl. Het gebeurt niet vaak, maar regelmatig gleed mijn blik naar het einde van de pagina, omdat ik heel graag wilde weten wat er zou gebeuren. Daarnaast maakt Pollock regelmatig gebruik van cliffhangers. Deze componenten zorgen ervoor dat je meeleeft met de personages en dat je nieuwsgierig bent naar het verdere verloop van het verhaal.

Over de schrijfstijl zijn er gemengde gevoelens. De spanning en verhaallijn zijn goed, maar waar ik soms moeite mee had, is de zinsopbouw. Soms liep een zin niet helemaal lekker doordat er een komma ontbrak of was de zin niet helemaal grammaticaal correct. Toch was dat niet super hinderlijk en Pollock maakt dat ook weer goed door af en toe mooie vergelijkingen te schrijven zoals “Zijn mascara trekt druipende stalacietenschaduwen over zijn wangen” (2020: 10) of “[…] open en dicht gaat mijn mond, maar er komen geen woorden uit. Ik ben een Muppet zonder acteur om me een stem te geven.” (2020: 144)

Heartstream is een origineel en goed boek. Het concept is goed uitgewerkt en uniek, het boek zet je tot nadenken, is spannend en geloofwaardig, en de personages zijn goed uitgewerkt. Ik kijk alweer uit naar zijn volgende YA-boek.