Recensie De Beminde – Kiera Cass

Na Kiera Cass’ succesvolle Selectie-serie werd er reikhalzend uitgekeken naar haar langverwachte nieuwe boek, De Beminde (2020). De kaft stelt in ieder geval niet teleur, deze is adembenemend. Het zorgt er zonder dat je een letter hebt gelezen al voor dat je in de sfeer van het verhaal getrokken wordt. In De Beminde creëert Cass een wereld waarin ze goed thuis is: een koninklijk huis in een historisch aandoende setting, waar verschillende meisjes meedingen naar de hand van de koning. In het land Coroa is de jonge koning Jameson op zoek naar zijn koningin. Deze vindt hij in Hollis Brite, dochter van een adellijke familie. Ook Hollis denkt in Jameson haar liefde te hebben gevonden. Totdat er een familie uit het buurland Isolis naar Coroa komt om zich daar te vestigen en de oudste zoon Silas het hart van Hollis steelt. Ze realiseert zich dat het leven aan het hof misschien toch niet zo mooi is als ze dacht. Kiest Hollis voor de liefde of voor de kroon?

De personages

Cass spreekt in haar voorwoord de hoop uit dat je net zoveel van de personages gaat houden als zij. En zeker bij Hollis blijkt dat niet heel moeilijk te zijn. Een eigenzinnig en speels meisje, dat tegen de verwachtingen van de adel aan het hof aanspraak maakt op de kroon. Hollis lijkt nog erg aan het ontdekken te zijn wat ze nou eigenlijk wil, wat het soms verwarrend maakt hoe ze er precies in staat. Het ene moment wil ze dolgraag door het leven gaan als koningin en het volgende moment is ze er nog niet klaar voor. Ook andere personages zijn lastig te doorgronden. Sommige kanten van hen worden pas later in het verhaal zichtbaar en niet eens altijd helemaal. Dat zorgt voor mystiek, wat goed past bij het leven aan het hof, waar iedereen een dubbele agenda lijkt te hebben. Tegelijkertijd voelt het aan alsof de personages door Cass niet genoeg zijn uitgewerkt en je ze dus eigenlijk gewoon niet echt kunt leren kennen. Tot op het laatste moment weet je daardoor niet hoe je je moet voelen over bepaalde personages.

Het liefdesverhaal

De aantrekkingskracht tussen Hollis en Silas spat vanaf hun eerste ontmoeting van het papier af. ”Er trok een rilling door me heen doordat hij mijn blik had vastgehouden, en het was alsof een licht trekkend gevoel in mijn borst tegen me zei dat ik die ogen moest volgen.” (2020: 52). In de spaarzame momenten die Hollis en Silas samen hebben, moet er al snel naar een verboden liefde toegewerkt worden en dat maakt dat het er wat te dik bovenop ligt. Silas leer je niet zo goed kennen, waardoor ook het liefdesverhaal van hem en Hollis wat aan de oppervlakte blijft. Dat maakt het moeilijker om je erin in te leven en je erdoor mee te laten slepen.

Het einde

Hoewel je op verschillende momenten in het verhaal het gevoel hebt dat er iets staat te gebeuren, kabbelt het verhaal vooral op een rustige manier voort. Af en toe vraag je je dan ook af waar het nu precies allemaal heen lijkt te gaan. Wanneer er dan daadwerkelijk iets spannends gebeurt, zie je het toch opeens niet aankomen en ben je er even stil van. Verder lezen lukt alleen met een brok in je keel, het is werkelijk hartverscheurend wat Hollis meemaakt. Dat is tegelijk ook juist wat het verhaal sterker maakt en waardoor het alsnog indruk maakt. Meer dan als het enkel een feelgood verhaal was geweest met een happy end, wat de verwachting vooraf was. Een sprookje kun je De Beminde uiteindelijk niet bepaald noemen, ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ gaat niet op. Toch is het einde enigszins hoopvol te noemen en dat is ook precies wat je Hollis gunt. Hoewel het niet zozeer wijst op een vervolg, zal daarin gelezen kunnen worden hoe het leven van Hollis verder gaat. (Verschijningsdatum nog onbekend.)

Fans van Kiera Cass zullen ongetwijfeld van De Beminde smullen. Voor andere lezers is het voor te stellen dat het verhaal net niet bevredigend genoeg is. Dit boek krijgt daarom van mij drie sterren.

Suzan Car

Suzan Car

Zolang Suzan zich kan herinneren, houdt ze al van boeken. Ze heeft er door de jaren heen dan ook héél veel verslonden, waarbij jeugd- en Young Adult boeken favoriet blijken. Maar het blijft niet alleen bij lezen, ook op andere manieren zijn boeken de rode draad in Suzans leven te noemen. Ze heeft zelfs de masteropleiding Jeugdliteratuur gedaan! Na haar afstuderen is ze gaan werken bij de Bibliotheek als leesconsulent, met het doel om voor ieder kind het juiste boek te vinden. Door het schrijven van recensies kan Suzan weer op een hele andere manier met boeken bezig zijn. Ze is ontzettend benieuwd naar alle parels die ze in handen zal krijgen!