Recensie De Goddelozen – Margaret Owen

Let op! Deze recensie kan spoilers bevatten over deel 1 De genadigen.

In De goddelozen (2020) duik je opnieuw in de bijzondere wereld van Fie. Zij is de baas van de Kraaien en een meisje dat leeft in de wereld van hiërarchische kasten, magische tanden en de pest. In deel 1 De genadigen maakte ze een afspraak met prins Jasimir om de Kraaien te beschermen, die niet zonder horten en stoten tot stand kwam. In deel 2 De goddelozen moet Jasimir zijn belofte nog nakomen en dat wordt lastig als zijn vader, koning Surimir, dood wordt verklaard. Zijn machtige en meedogenloze vrouw Rhusana wil dan de troon opeisen en doet er alles aan om dat te bewerkstelligen. Lukt het Fie en Jasimir om de eed na te komen? Margaret Owen (vertaalster Tine Poesen) schreef een goed vervolgdeel in de tweeluik over deze Kraaienbaas.

Vervolg, verdieping, verhaallijn

Hetgeen vaak onhandig is aan een boekenserie is dat de lezer zich niet meer herinnert waar het vorige deel over ging. Bij De goddelozen is daaraan gedacht aangezien in de eerste hoofdstukken op subtiele wijze de gebeurtenissen van het eerste deel het geheugen opfrissen. Daarnaast zit je gelijk weer in het verhaal door de beginzin: “Het duurde te lang voordat Fie het meisje de keel had doorgesneden.” (2020: 10) Een andere fijne aanvulling is de mooie kaart aan de binnenkant van de kaft, al ontbreekt het overzicht van de vogelkasten en hun magische krachten (dat in deel 1 wel aanwezig is).

Wat echt een verbetering van dit tweede deel is, zijn de verdieping en de verhaallijn. Fie ontdekt door middel van een soort profetie interessante zaken over zichzelf, de goden en de geboorterechten. Ook lees je meer over het leven aan het hof, de huidghasts en de geschiedenis van Sabor. Hierdoor is de worldbuilding uitgebreider waardoor de lezer nieuwsgierig blijft om de wereld van Sabor nog beter te leren kennen. Ten tweede is de verhaallijn wat sterker dan in De genadigen. Het werkt duidelijker naar een eindpunt toe, heeft meer originele elementen en is minder een ‘standaard’ reis van een hoofdpersoon. Tevens zit het einde goed in elkaar, al is helaas wel één onderdeel vrij voorspelbaar.

Thematiek, schrijfstijl en conclusie

De goddelozen bevat mooie thema’s zoals verraad, liefde, vriendschap, vertrouwen, homoseksualiteit en vooral ongelijkheid. Op ongelijkheid na zijn de thema’s subtiel verwerkt waardoor het verhaal niet te zoetsappig of dramatisch is. Het zijn details die het verhaal diepgang en een extra lading geven. Door het centrale thema ongelijkheid een prominente rol te geven, laat dit boek ten alle tijden de lezer nadenken over de actualiteiten.Naast al deze serieuze zaken zorgen de koppige, eigenwijze karaktertrekken van Fie en de kat Barf voor een vrolijke noot. Toch bevat de schrijfstijl een puntje van kritiek. Verhaaltechnisch wil de lezer doorlezen, maar op een of andere manier zijn sommige delen lastig om doorheen te komen. Soms ligt dat aan de zinslengte, soms aan de verbeeldingskracht en soms aan de zinsopbouw. Een zin of alinea moet opnieuw gelezen worden om begrepen te worden en dat haalt het leestempo naar beneden.

Concluderend is De goddelozen een waardevolle aanvulling op De genadigen. Het verhaal zorgt voor verdieping en een mooie afsluiting van de tweeluik. De worldbuilding is nog sterker dan in deel 1, Fie is nog net zo daadkrachtig en het verhaal heeft veel verrassende elementen. Of je nu fan bent of niet van De genadigen, De goddelozen is echt de moeite waard.