Recensie: Rood, wit & koningsblauw – Casey McQuiston

Alex Claremont-Diaz is de zoon van de Amerikaanse president. Wanneer hij op de bruiloft van de Britse prins Philip een internationaal schandaal veroorzaakt samen met prins Henry worden ze gedwongen om te doen alsof ze dikke vrienden zijn. Langzaam slaat de vijandige sfeer om in iets dat meer is dan alleen vriendschap. Maar Henry is een prins en Alex’ moeder heeft een race om het presidentschap te winnen. Heeft deze relatie kans van slagen?

Ultiem zwijmelvoer

Waar moet ik beginnen? Dit had een hele uiteenzetting moeten worden van waarom ‘Rood, wit & koningsblauw’ zo geweldig is. Maar eerlijk is eerlijk, Alex en Henry zijn zo schattig dat ieder mens met een hart in zijn lichaam een paar dagen nodig heeft om na te zwijmelen. De relatie tussen de twee bouwt zich langzaam op, waardoor je al vanaf het begin alleen maar verder wilt lezen tot het punt dat er nou eindelijk iets gaat gebeuren. En als ze dan eenmaal samen zijn… ah, the feels.

Dit boek vraagt gewoon om een verfilming. Naast dat het allemaal superschattig is, zet het je ook aan het denken. Het behandelt thema’s als homofobie binnen vooraanstaande families en wat het verlies van een dierbare met iemand doet. Ook geeft het je hoop dat op een dag iedereen bij degene kan zijn van wie hij of zij houdt.

Interessante invalshoeken

McQuiston levert een boek vol interessante invalshoeken af. Zo is de president een vrouw. Die gescheiden is. Van een Mexicaan. Wie kan zich dit voorstellen in een wereld waar Trump de macht heeft? Een ander puntje dat me laat juichen is het feit dat Alex bi is, iets wat je nog niet zo heel vaak ziet in boeken. En hallo, een boek dat zich grotendeels afspeelt in het Witte Huis spreekt toch tot ieders verbeelding? Het enige dingetje waar ik ‘moeite’ mee had, was dat het verhaal zich afspeelt in 2020. Maar hé, ik kan het de schrijfster niet kwalijk nemen dat ze een wereldwijde virusuitbraak niet aan zag komen.

De personages in ‘Rood, wit & koningsblauw’ leven echt. Ze hebben zo veel achtergrondverhaal. Zoals Alex’ jeugd in Texas met zijn beste vriend Liam en zijn lacrossetrofeeën. June en haar ex van de universiteit (hier had ik overigens nog wel wat meer over willen lezen). Nora, de eveneens biseksuele menselijke computer. Het verleden van Rafael Luna.

Een heerlijk fluffy boek dus voor iedereen die eens iets wil lezen over echte droomprinsen en relaties die je niet in elk boek tegenkomt. Het krijgt van mij dan ook 5 sterren.

Femke

Femke