Recensie Quotum – Project Z – Marloes Morshuis

Wat als de aarde te vol raakt, er een maximaal aantal inwoners per land mogen leven en er mensen dus ‘weg’ moeten? Dat overkomt Axel en Tommy in Quotum – Project Z van Marloes Morshuis (2020). In 2015 debuteerde zij met Koken voor de Keizer. Quotum is haar vierde boek, een avontuurlijk en dystopisch verhaal.

De buiten- en binnenkant

Allereerst aandacht voor de uitgave van dit boek, verzorgd door Megan Hoogeboom. De (hardcover) kaft is zeer passend bij de inhoud van het boek, de tekening hiervan is doorgetekend op de papieren zijkant en het boek zelf is “gedrukt op milieuvriendelijk, chloorvrij gebleekt en verouderingsbestendig papier en geproduceerd in de Benelux om onnodig verontreinigend transport te vermijden” (2020: 4). Hierdoor is het boek een feestje om te ontvangen en te bewaren.

Niet alleen de buitenkant is tof, ook de inhoud is goed. Het verhaal speelt zich af in een dystopie waarin bestaande elementen subtiel zijn verwerkt. Hierdoor komt het horrorscenario dat geschetst wordt erg realistisch over. De dystopie wordt in de eerste hoofdstukken erg duidelijk uitgelegd zodat de lezer een goed beeld heeft van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt en zonder dat het lange (saaie) beschrijvingen bevat. Tevens bevat Quotum – Project Z zeer actuele thema’s zoals de groeiende wereldbevolking, klimaatverandering, ongelijkheid en deze zijn op originele wijze verwerkt in het verhaal.

Schrijfstijl en personages

De schrijfstijl van Morshuis is fijn. De beschrijvingen zijn kort en beeldend. Regelmatig maakt ze mooie vergelijkingen: “Presidentskandidaat Philip Foxen was de olifant in de kamer: iedereen zag hem, maar niemand zei er iets van. Wat had het voor zin? E konden alleen maar afwachten of hij hen plat zou stampen.” (2020: 12). Daarnaast maakt Morshuis gebruik van twee verhaallijnen, die langzamerhand samenkomen, en vreest de auteur niet om sympathieke personages dood te laten gaan. Dit zorgt voor vragen, nieuwsgierigheid en spanning bij de lezer.

Ook is het fijn dat de hoofdpersonages jongens zijn, Axel is zestien en Tommy is zijn jongere broertje. Hierdoor is het boek aantrekkelijk voor mannelijke lezers van verschillende leeftijden. De personages zijn tevens goed uitgewerkt en een aantal maken een persoonlijke ontwikkeling door. Zo heeft Axel soms mooie inzichten die de lezer tot nadenken zetten en waarmee de lezer zich kan identificeren. Een leuk detail is dat Tommy vaak in spreekwoorden spreekt.

Halverwege het verhaal daalt de spanning en het tempo, deels veroorzaakt door de herhaling van gebeurtenissen en theorieën, maar aan het einde van het verhaal komt de spanning weer terug. Het einde is origineel, al kan de ontknoping voor de gevorderde lezer een klein beetje voorspelbaar zijn. Desalniettemin is Quotum – Project Z een avontuurlijk verhaal in een mooi jasje, met een fijne schrijfstijl, leuke personages en actuele thema’s. Het boek krijgt daarom 4,5 ster.