Recensie De naamloze koningin – Rebecca McLaughlin

Inhoud en wereld

Wat doe je als je in de onderste kaste van de maatschappij leeft en ineens met een kroontatoeage wakker wordt? Dat overkomt het personage Coin in het debuut De naamloze koningin van Rebecca McLaughlin (vertaald door Sandra Hessels). Coin kan eigenlijk geen tatoeage krijgen omdat ze Naamloos is, maar blijkbaar zit dat toch anders in elkaar. Welke waarheid zit er achter deze tatoeage? En wie is Coin daadwerkelijk?

Door deze gebeurtenis zit de lezer gelijk vol vragen. Dat wordt versterkt doordat Coin in het begin ook te maken krijgt met de verdwijning van Naamlozen. Wie steelt deze burgers en waarom? Door deze gebeurtenissen zit de lezer gelijk in het boek en is de nieuwsgierigheid gewekt. Verder ontdekt de lezer samen met Coin welke krachten de tatoeage heeft en McLaughlin geeft hieraan een originele en geloofwaardige invulling. Niet alle krachten heeft Coin gelijk in de gaten en onder controle, dus haar krachten zorgen regelmatig voor een wending in het boek. Wat de schrijfster ook goed doet is het neerzetten van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Ze geeft het een eigen munt, geschiedenis, wetten en maatschappelijk systeem. Hierin verwerkt McLaughlin thema’s zoals ongelijkheid en scholing waardoor het boek actueel is met een vleugje magie. Vermoedelijk is de auteur hierbij geïnspireerd door haar eigen ervaringen aangezien het nawoord schrijft dat ze “opgroeide in de lagere middenklasse” (2020: 318).

Personages en schrijfstijl

Het hoofdpersonage Coin waardeer je snel. Allereerst door haar zelfspot en humor met een vleugje sarcasme: ‘Ik hou van advies,’ zeg ik. Soms luister ik er zelfs naar als het wordt gegeven.” (2020: 63) Verder laat ze het kaas niet van haar brood eten en komt ze op voor haar eigen wensen. Wie niet luistert, moet voelen of wordt voor gek gezet en dat levert verrassende scènes op. Ze krijgt een hoop problemen voor haar kiezen maar doordat ze slim en bijdehand is, verzint ze steeds een passende en originele oplossing. Ten slotte maakt Coin een paar persoonlijke ontwikkelingen door en leert ze wie ze kan vertrouwen en wat vriendschap is. De bijfiguren Hat, Marcher, Glenquartz en Esther leer je wat oppervlakkiger kennen, maar dragen hun steentje bij aan het verhaal.

Echter een klein puntje van kritiek omtrent de schrijfstijl. Er gebeurt in dit boek een hoop als het gaat om rellen en gevechten, maar deze worden te beknopt en te simpel beschreven. De schrijfstijl doet ook afbreuk aan het einde. Het zit wel goed in elkaar en is origineel, maar het is te vlug geschreven waardoor de lezer het minder goed beleeft en het soms ook niet zo geloofwaardig overkomt. Dat is jammer. Daarnaast bevatte het boek soms wat veel samenvattende herhaling. Als Coin bijvoorbeeld iets ontdekt had over haar tatoeage, dan werd dat enkele pagina’s later opnieuw uitgelegd. Voor een jonge lezer kan dit helpen voor het begrip, voor een gevorderde lezer is dit overbodig.

De naamloze koningin is een verhaal vol verrassingen, actie en magie. De wereld, magische krachten en personages zijn origineel en leuk. De schrijfstijl komt helaas de beleving en geloofwaardigheid niet altijd ten goede, maar de positieve zaken overheersen. McLaughlin heeft een goed debuut geschreven met een redelijk gesloten einde, maar het boek biedt zeker perspectief voor een mogelijk vervolg.

Sterren: 4