Recensie Anna K. – Jenny Lee

Van drama verzekerd in Anna K.

Gek op drama binnen een groep jongeren? Dan is de moderne hervertelling Anna K. van Jenny Lee (vertaald door Anne Elshof) een must read! Het verhaal bevindt zich in de hoge sociale kringen van Manhattan en Greenwich. Onder andere lees je over de relatie tussen Anna K. en haar perfecte, ietwat saaie vriendje Alexander W. waar een deuk in ontstaat als Anna de beruchte playboy ‘Graaf Vronsky’ ontmoet. Voor wie kiest ze: een saaie, veilige, geplande relatie of een relatie met passie en lust?

Naast deze verhaallijn lees je ook nog over Lolly en Steven met wie het boek begint: “Het was een fucking ramp. Lolly ontdekte dat haar vriendje Steven vreemdging terwijl ze een nieuw bandje voor zijn Apple Watch uitzocht […]” (2020: p. 11). Hoe ontwikkelt deze relatie zich en welke invloed oefent Anna K. (zus van Steven) uit? En dan is er nog de verhaallijn van Dustin en Kimmie, die iets minder over een liefdesrelatie gaat, maar meer over heftige onderwerpen zoals drugsgebruik en depressies. Op geniale wijze verbindt Jenny Lee deze verhaallijnen en personages met elkaar met als gevolg dat het verhaal constant interessante en verrassende wendingen bevat. Het is geen moment saai en daardoor is het boek lastig weg te leggen.

Personages en thematiek

Alle personages hebben hun eigen problemen waardoor de lezer verzekerd is van een flinke dosis drama. Ze maken allemaal een ontwikkeling door waarbij de lezer de high society, social media en flinke feesten kritisch bekijkt. Door schade en schande leren de personages wat belangrijk is en wat niet. Het boek laat je inzien dat mensen veranderen of het tij kan keren en dat rijkdom en status niet altijd fantastisch is. Uiteindelijk hunkert iedereen naar liefde, in welke vorm dan ook.

Het thema liefde komt op allerlei manieren terug in Anna K.: vreemdgaan, familieliefde, rouw en vriendschap. Het boek is hierdoor niet zoetsappig, maar juist diepgaand. Hoe ga je om met een broer die drugsverslaafd is? Hoe ga je om met iemand die vreemdgaat? Hoe ga je om met (te) hoge verwachtingen van je ouders? Een ander thema in dit boek is racisme en de bijbehorende stereotyperingen. Anna en Steven zijn half Zuid-Koreaans en krijgen hiermee af en toe te maken: alle Zuid-Koreanen houden van technologische snufjes en zijn slechte chauffeurs. Het is geen overheersend thema, maar wel noemenswaardig en geeft het verhaal een extra lading.

Interteksualiteit

Anna K. is een moderne hervertelling van Tolstojs roman Anna Karenina. De lezers die Tolstojs roman lazen, zullen zeker elementen terugzien van het origineel in Anna K. (sneeuw, flirterige graaf, honden, hunkerende liefde). Echter is het geen pre om deze gelezen te hebben als je in Anna K. start, omdat Jenny Lee een moderne twist geeft aan het verhaal en elementen van haar eigen leven erin heeft verwerkt. Het boek staat bol van verwijzingen naar moderne films, series, boeken en bekende mensen en in het nawoord lees je waarom Jenny Lee heeft gekozen voor het einde in Anna K.

Ondanks dat Anna K. bijna 500 pagina’s telt, leest het vlot weg door de drama en vervlochten verhaallijnen. Er is een goede verhouding in de mix van Tolstojs Anna Karenina en moderne elementen en het bespreekt liefde op diepgaande en verschillende manieren. Het is een boek waarvan ik heb gesmuld en daarom beoordeel ik het met 5 sterren.