Recensie: Bijna Echt – Lisa van Campenhout

Het begon zachtjes te regenen op de Herengracht en ik had een creditcard, een rijbewijs, 250 euro en een kunstnagel in de zakken van mijn spijkerbroek. Geen van deze dingen was van mij.

Deze eerste zin aan de binnenkant van de omslag liet mij even verbaasd kijken en tegelijk nieuwsgierig zijn naar hoe een kunstnagel die niet van jou is, in je broekzak beland. Zoals Myrthe op de eerste pagina al vertelt is het onwijs knap hoe je zo’n irritant hoofdpersonage weet neer te zetten waarmee je echt kan meeleven.

Waar het verhaal over gaat

Ongeveer een jaar lang volgen we Brenda Folgering, een achttienjarige die uit een niet zo welvarend gezin komt en nu gaat studeren in Amsterdam. Ze meldt zich aan bij een studievereniging waar ze mooie praatjes ophangt over haar rooskleurige verleden, maar al snel wordt ze betrapt. Hierop steelt ze de spullen van een rijk lid van de studievereniging en gaat ze op de vlucht. Vanaf dat moment heeft ze geen onderdak meer en boekt ze een peperdure hotelkamer met de gestolen creditcard van het medelid. Al snel loopt ze daar een groepje influencers tegen het lijf. Zo beginnen de leugens al snel opnieuw. Ditmaal doet ze zich voor als Aurélie uit Parijs. Ze wordt vrienden met de influencers en weet zich naar een beroemdheid te kletsen. Tegelijkertijd is ze ook nog steeds op de vlucht voor haar eigen leugens.

The Joker

Het begin van het boek begint met Brenda die jou aanspreekt. Ik wist niet of het vanuit haar aan de lezer van het boek gericht werd of aan een personage. Hier kom je later in het boek nog wel achter. Hierdoor worden er allemaal vragen in je hoofd geplant. Waar gaat het verhaal heen? Waar in het verhaal ben ik beland? Wie de film The Joker heeft gezien zal dit misschien net als ik linken aan de beginscène van die film. De Joker doet hier zijn verhaal aan een therapeut en heeft een ander karakter aangenomen. Het begin van het verhaal is dus eigenlijk het einde, omdat ze begint met het vertellen van haar verhaal. Hierdoor worden de spanningsbogen wat opgerekt, omdat je nog geen idee hebt hoe Brenda in deze situatie terechtgekomen is.

Ongelukkige vloggers en Instaperfect influencers

Persoonlijk vind ik het in een boek altijd heel prettig als er een vaste groep mensen is en er af en toe wat bijpersonages passeren. Op die manier kun je met de vaste groep personages echt de diepgang in gaan en meer leren over hun leven en toekomstplannen. Josephine, Rania en Philomeen vond ik hier het sterkste in naar voren komen. Je leerde ze echt goed kennen. Hierdoor kon je op den duur al inschatten hoe een bepaald personage zou gaan reageren. Dat vind ik echt een meerwaarde hebben. Aurélie (Brenda) is echt het beste vormgegeven personage. Ze maakte iedere keer keuzes die zo tegengesteld aan mijn principes zijn! Ondanks dat wilde ik ergens toch dat ze zou slagen als Aurélie en een luxe bestaan zou leven. Dit complexe karakter zorgde ervoor dat je soms net als bij de poppenkast wilde gillen: doe het nou niet! Pas op! Misschien dat ik daarom niet zo goed begreep waarom ze van identiteit veranderde, omdat ze keuzes maakt die tegen mijn gevoel ingaan.

Misschien dat dat ook wel de drijvende kracht achter dit verhaal is. Daarnaast zijn de personages, locaties en überhaupt het verhaal zelf echt van deze tijd. Het verhaal is zo uniek dat ik echt verrast werd. Instagram speelt een grote rol in het verhaal en je dompelt je echt even onder in de huidige wereld van vloggers en dure feestjes. Daarnaast vond ik de Nederlandse invloeden echt geweldig. De kleine dingen als Marktplaats, de Markthal en de Botanische tuinen zorgen voor herkenning, enthousiasme en inlevingsvermogen. Je kunt je al helemaal voorstellen hoe er onderhandelt wordt op Marktplaats over de prijs.

Transformatie

Door het hele boek heen ondergaat Brenda een hele duidelijke transformatie. Niet alleen omdat ze veranderd in Aurélie, maar vooral in haar mindset. In het begin is ze nog de ongemakkelijke rijke Française die niet zo goed weet wat ze doet. Ze moet haar imperium nog opbouwen en leunt daardoor veel op haar nieuwe vrienden. Ze raakt steeds meer gehecht aan de rijkdom en niets is meer goed genoeg. Voor haar verjaardag krijgt ze bijvoorbeeld een ketting van €180 die ze meteen een stuk minder leuk vindt, omdat hij volgens haar te goedkoop is. De stress van het continu aan geld zien te komen en de eenzaamheid die haar leugen met zich meebrengt beginnen steeds meer aan Brenda te vreten. Daarnaast moet ze zichzelf continu bewijzen tegenover de buitenwereld en haar vrienden. Vooral nadat een anonieme influencerjager onder de naam InfluencerBuster haar door heeft en haar geheimen wil tentoonstellen op YouTube. Het thriller-effect van willen weten wie InfluencerBuster is vond ik een aangename toevoeging en zorgde voor meer diepgang in het verhaal. Langzaam maar zeker ontdekt Brenda dat ze dit leven toch niet zo leuk vind als ze dacht. Een weg terug is er echter niet meer.

Door het hele verhaal heen was er een zekere spanning te voelen. De grootste spanningsboog was of Aurélie oftewel Brenda niet ontdekt of herkend zou worden. Voor haar gaat dit zover dat ze zelfs haar eigen familie afwimpelt. Wat ik me door het verhaal heen bleef afvragen was hoe het mogelijk was dat mensen haar niet herkenden en dat het meisje van de gestolen creditcard en geld geen aangifte deed. Brenda had wel haar haar geverfd, een andere coupe genomen en begon make-up te dragen, maar ze had nog steeds hetzelfde gezicht.

Eindoordeel

Dit boek was echt zo lekker om te lezen. Het verhaal gaat als een sneltrein met wat hobbels op de weg. Ik denk dat Lisa het niveau van Nederlandse schrijvers echt omhoog getild heeft met dit boek. Ook heeft ze het taboe dat Nederlands geschreven boeken saai zijn de kop indrukt. Ik denk dat ik me dit verhaal nog vele jaren ga herinneren. Het is te uniek om zomaar weer te vergeten. Daarom krijgt Bijna Echt vier sterren.

Picture of Jennifer Schoolenberg