Recensie Moxie – Een goede balans tussen vriendschap, liefde en feminisme

‘Maak eens een broodje voor me’ is een van de eerste vrouwonvriendelijke uitspraken van de footballspelers op East Rockport High School. Het is vergelijkbaar met de uitspraak: het enige recht van de vrouw is het aanrecht. Vivian Carter vindt hier iets van en besluit, geïnspireerd door de jeugd van haar moeder, actie te ondernemen: het verspreiden van de zine genaamd Moxie. De seksistische acties worden steeds erger, zal het de Moxie-grrrls lukken gezamenlijk terug te slaan?

Opbouw

Verhaaltechnisch zit Moxie goed in elkaar. De lezer volgt Vivian die te maken krijgt met seksistische opmerkingen waarbij ze een anoniem tegengeluid laat horen. Hoe dat tegengeluid zich ontwikkelt, is verrassend en origineel. Ook is het schokkend om te lezen met welke vrouwonvriendelijke opmerkingen en uitspattingen de meiden op East Rockpost High School te maken krijgen. Deze twee zaken zorgen voor een constante nieuwsgierigheid bij de lezer en een prettige spanningsboog. Daarnaast bevat het boek voldoende drama, zonder te zoetsappig of voorspelbaar te zijn. De auteur bewaakt hierin goed de balans.

Thematiek

‘Moxie’ bevat verschillende thema’s. Klassieke thema’s die bij de setting American High School horen zoals vriendschap, liefde en populariteit maar ook iets vernieuwends: feminisme. Wat de auteur Jennifer Mathieu goed doet, is de dosering hiervan. Het kan soms te overheersend of te haatdragend zijn, maar dat is in dit YA-boek niet het geval. Allereerst legt het boek de definitie van feminisme correct uit. Daarnaast is er aandacht voor ‘feministische mannen’. Niet alle mannen zijn ‘slecht’ en een aantal zijn ook voor gelijke rechten, net zoals in de echte wereld. Mathieu laat daarmee zien dat het gebied rondom feminisme niet zo zwart-wit is en verbreedt of verduidelijkt feminisme daardoor voor het beoogde publiek.

Toch hierbij een klein puntje van kritiek. Tegen Mitchell Wilson en zijn footballvrienden verzetten de Moxie-meiden zich, maar daar waar de feministen wel hun visie mogen geven op het gedrag via verschillende personages, krijgen de footballspelers deze kans niet. Je leest niet waarom Wilson zich zo gedraagt en hoe hij denkt. Om het beeld rondom deze seksistische denkbeelden echt compleet te maken, had de auteur hun ook een stem kunnen geven, ongeacht wat de beweegredenen van hun gedrag zijn.

Verder zijn de personages goed uitgewerkt. Het hoofdpersonage Vivian is diepgaand, geloofwaardig en een echte puber met al haar twijfels. Haar vrienden, vriendje, moeder en grootouders zijn ook goed uitgewerkt en zijn meer dan kleine karakters. Ze hebben een verleden, een familie, gevoelens, kortom, zij zijn een goede aanvulling. Ten slotte is een leuk detail het opnemen van de Moxie-tijdschriften in het boek. Zo spreekt de zine goed tot de verbeelding en inspireert misschien nog wel een lezer. Na het lezen van het boek rest de vraag: Sluit jij je aan bij de Moxie-club?

Sterren: 4