Niemand houdt van November: zoeken naar een thuis

De zeventienjarige Amber, die zichzelf November noemt, is op zoek naar haar ouders. Op haar zesde verjaardag zijn haar ouders namelijk verdwenen. Een aanwijzing brengt haar naar een kroeg, waar ze iemand vindt die zich over haar ontfermt. Met en zonder hulp van hem probeert ze te achterhalen wat er op haar zesde verjaardag met haar ouders is gebeurd. Achter in het kamertje van het café probeert ze zelf antwoord te krijgen van andere mannen. Ondertussen is er nog de jongen in de tent, die altijd net buiten handbereik is. En dan zijn er nog de dreigbrieven die ze krijgt.

Het verhaal volgt Amber en een man, waarvan het aan het begin van het verhaal nog niet duidelijk is wie hij is. In het begin voelt Amber als personage onwennig aan. In korte en beknopte zinnen kruip je als lezer langzaam in de huid van Amber, maar voel je tegelijkertijd een grote afstand. Amber is namelijk geen typisch tienermeisje. Ze is alleen, heeft geen verblijfplaats en praat met haar kat. Het duurt daarom een aantal hoofdstukken voordat je als lezer begint te begrijpen waarom ze op een bepaalde manier reageert, of bepaalde dingen doet.

Zodra de schrijfstijl en de personages zijn gewend, begint het verhaal zich te ontwikkelen. De zoektocht verloopt langzaam en zorgt ervoor dat Amber voor vele dilemma’s komt te staan. De eigenaar van de kroeg, Katja, ligt er gelukkig niet om verlegen om haar altijd op haar gedrag aan te spreken. Katja is naast Amber het meest voorkomende personage. Hij lijkt er vooral te zijn om Amber een duwtje in de goede richting te geven, terwijl zijn privéleven lang een geheim blijft.

Thema’s

Niemand houdt van November behandelt vele thema’s. Zo is amber opgegroeid in tehuizen en pleeggezinnen, waardoor ze nooit echt een thuis heeft gekend. Ze hoopt een thuis te vinden wanneer ze haar ouders vindt, zo erg zelfs dat je als lezer ook gelooft dat haar leven dan zal beteren. Verder komen er ook wat donkerdere onderwerpen voorbij, zoals misbruik, seks, intimidatie en chantage. Amber doet alles om aan informatie te komen, vooral wanneer ze geld zoekt en een manier om zichzelf te beschermen tegen de schrijver van de dreigbrieven. Daarnaast is er ook de verwarring tussen werkelijkheid en verbeelding. Is alles wat Amber ziet en hoort echt, of verbeeldt ze het zich? In dat opzicht is Niemand houdt van November een echte psychologische roman.

Deze thema’s worden vaak gedetailleerd beschreven. De dreigbrieven laten weinig tot de verbeelding over, waardoor je als lezer echt kippenvel krijgt. Ook enkele ontmoetingen van Amber met mannen worden vrij gedetailleerd beschreven, waardoor je je goed kunt inleven in hoe Amber zich voelt. Het maakt het verhaal een stuk sterker, maar kan voor sommige lezers misschien wel heftig zijn.

Plot (geen spoilers)

Wat Amber overkomt voelt soms echter ook als té veel. Samen met haar zoektocht die van veel toevalligheden afhangt, zorgt het er soms voor dat je als lezer opeens weer een afstand voelt tot het verhaal en Amber. Dit is helaas ook het geval met de plot. Tegen het einde van het boek komt er veel samen, maar dit gebeurt te snel en ook hier hangt weer veel van toevalligheid af. Het zorgt ervoor dat je je weer bewust bent dat je fictie leest, hoe echt Amber tegen die tijd dan ook mag aanvoelen als personage. Dat laat een nare smaak in je mond achter.

Eindoordeel

Niemand houdt van November is een verhaal dat niet voor iedereen weggelegd zal zijn. De schrijfstijl en het verhaal vragen om concentratie, vooral omdat het boek een psychologisch karakter heeft. Tegelijkertijd krijg je daar wel veel voor terug, omdat Amber een complex personage is dat je niet vaak voorbij ziet komen in young adult literatuur. Desondanks stelt de plot teleur. Het boek krijgt daarom drie sterren.

Marlou Flos

Marlou Flos

Marlou Flos (1994) is student Nederlandse taal en cultuur. Haar favoriete woorden zijn bibliofiel en anglofiel, die haar tegelijkertijd het beste omschrijven. In haar vrije tijd werkt ze in een boekenwinkel of gaat op pad voor een mooie wandeling. Ze kan zich in ieder boekengenre wel vinden, maar young adult blijft een favoriet.