Recensie Onverwacht – een onvergetelijke reis

Over het boek

Omslag Onverwacht

Onverwacht is het debuut van scenarioschrijvers Ted Caplan en Jenni Hendriks. Het verhaal gaat over een meisje genaamd Veronica ‘Ronnie’, die onverwachts zwanger raakt. Dat gooit haar hele leven in de war. Veronica is namelijk de it-girl van de school: ze is populair, mooi en haalt hoge cijfers. Na lang wikken en wegen kiest ze voor een abortus. Maar daarvoor moet ze helemaal naar Albuquerque. Dus heeft ze geen keus: ze moet met haar ex beste vriendin Bailey meerijden. Wat volgt is een hilarische roadtrip waarin ontzettend veel misgaat…

Hilarisch en vlijmscherp

De tagline van Onverwacht ‘een hilarische roadtrip met vlijmscherpe keuzes’ lijkt het boek perfect te vatten. Hoewel het thema ‘abortus’ uiteraard geen lichte kost is, maken de auteurs bewust de keuze om het boek hier niet te veel aandacht aan te geven. Uiteraard is de abortus een enorm plotpunt waardoor de roadtrip plaatsvindt, aangezien Veronica naar Albuquerque moet omdat het in haar staat verboden is zonder je ouders een abortus te plegen. Als lezer merk je dat het verhaal vooral heel erg humoristisch is en gaat over twee (ex) beste vriendinnen die elkaar terugvinden.

De kracht van scenarioschrijvers

Veronica en Bailey – het buitenbeentje dat vroeger Veronica’s beste vriendin was – gaan dus samen op een roadtrip om twee verschillende redenen. Veronica wil een abortus zodat haar leven niet overhoop wordt gegooid. Bailey wil naar Roswell – waar zogenaamd aliens verborgen worden gehouden – maar eigenlijk ook naar haar vader, die haar en haar moeder in de steek heeft gelaten. Beide personages zijn springlevend. Hun motivaties zijn duidelijk. Ze zijn allebei uniek en voelen niet eendimensionaal. Veronica is best wel egoïstisch, maar ook begripvol en open. Bailey is excentriek, uitgesproken maar soms juist heel verlegen. Aan de hand van de personages, maar ook de leuke dialogen die tussen de twee plaatsvinden, merk je dat de auteurs een achtergrond in scenarioschrijven hebben.

Het is ‘maar’ een abortus, toch?

Het feit dat de auteurs ervoor hebben gekozen om de zware lading van het onderwerp weg te moffelen is teleurstellend. Onverwacht is een leuke roadtrip waarin twee meiden elkaar en zichzelf beter leren kennen. De daadwerkelijke heftigheid van de abortus wordt echter nooit aangekaart. Er wordt bijna niet meer over gesproken nadat Veronica deze ingrijpende gebeurtenis heeft ondergaan. Als er over wordt gesproken, is het in de context van het vertellen aan anderen. Maar de daadwerkelijke emotionele impact laten de auteurs achterwege. Dat is vreemd gezien het thema. YA-romans zijn perfect voor om dit soort heftige thema’s waar jongeren mee worstelen uit te pluizen. De humor die het boek daarom kenmerkt, voelde af en toe vervreemdend.

Ondanks de leuke verhaallijn, levendige personages en hilarische schreeuwscènes is het moeilijk om dit boek niet te beoordelen op het vervagen van de impact van een thema als abortus. Onverwachts is helaas een gemiste kans om de impact van abortus bespreekbaar te maken. Hoewel je zou kunnen beargumenteren dat dit boek het juist normaliseert, is het resultaat vooral een verhaal waarin een heftige gebeurtenis als plot-device wordt gebruikt om een leuke roadtrip voort te stuwen. Daarom geef ik Onverwacht 2.5 sterren.

Waardering: 2.5/5 sterren

Disclaimer: De recensent ontving hiervoor een gratis leesexemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Titel: Onverwacht | Auteurs: Ted Caplan & Jenni Hendriks | ISBN: 9789025773168 | Aantal pagina’s: 304 | Datum van verschijning: februari 2019 | Uitgeverij: Gottmer

Elke Cremers

Elke Cremers

Elke is een tweeëntwintigjarige boekenliefhebber uit het mooie Leiden. Momenteel studeert zij in Amsterdam, waar ze de master Redacteur/ editor volgt aan de UvA. Hoewel het studeren nogal druk kan zijn, vindt ze het ontzettend tof om naast het lezen ook te schrijven. Vandaar dat ze haar tijd graag steekt in het schrijven van artikelen én in het schrijven van fictieve verhalen. Haar favoriete genres zijn YA, historische romans en literatuur, maar eigenlijk staat ze open voor alles. Naast het verslinden van boeken, is ze tevens een échte bingewatcher van films en series en (stiekem) een ongegeneerde k-popfan.