Een sprookje van nu

‘Er was eens’ komt opeens heel dichtbij. Net als bij de titel van haar eerste boek Kort en gelukkig,  wekt en doorbreekt In een land hier heel dichtbij al direct de verwachting van sprookjes. In In een land hier heel dichtbij van Marijke F. Jansen gaat het verhaal verder met de jacht van de sprookjesjager, die het dit keer op de zestienjarige Orsolya heeft gemunt.

De zestienjarige Orsolya, of schuilnaam Ursula, is met haar familie sinds een aantal jaar in Nederland. Ze zijn hun thuisland Hongarije ontvlucht omdat de sprookjesjager daar te dicht bij hun familie kwam. Als incarnatie van een sprookje, zoals de rest van haar gezin, werd het daardoor te onveilig. Haar oudere broer Tamás is immers al ten prooi gevallen. In In een land hier heel dichtbij zien we hoe Orsolya probeert op tijd haar juiste sprookje te vinden, terwijl ze zich ook thuis probeert te voelen in een land waar ze niet wil zijn.

Thema’s & plot

Dat Orsolya Hongaars is en haar familie onder de radar wil blijven, geeft het verhaal direct een uniek karakter. Orsolya wil namelijk niets liever dan terug naar Hongarije, waar haar beste vriend Dominic nog woont. Daarnaast houdt ze van Opera’s en zingt ze graag. Daarom neemt ze stiekem anonieme video’s van haarzelf op die ze op Youtube zet, maar haar ouders mogen dit uiteraard niet weten.

Ook op school is haar achtergrond altijd aanwezig. Hoewel we dit als lezer niet direct doorhebben, spreekt Orsolya natuurlijk geen perfect Nederlands. Op haar middelbare school blijft dat niet onopgemerkt, wat in een aantal nare opmerkingen van klasgenoten resulteert. Heel mooi in dit boek is dat de auteur zich niet heeft ingehouden over hoe de pesters zich gedragen, waardoor het zelfs voor jou als lezer soms beklemmend aanvoelt wat pesten met een persoon kan doen.

Verweven met de sprookjesplot zijn dus thema’s als pesten en racisme ook aanwezig in dit verhaal. Een ander aanwezig thema is natuurlijk romantiek, omdat ieder sprookje daar uiteindelijk wel mee te maken krijgt. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat dat de hoofdlijn blijft, omdat het vinden van de juiste jongen soms wat obsessief aanvoelt (wat het ergens ook wel is, als je geluk ervan afhangt). Met de andere verhaallijnen voel je je als lezer namelijk veel meer betrokken. Verder is het leuk hoe minder bekende muziekgenres zoals opera en symfonische metal ook het podium krijgen. Ik kreeg er spontaan zin van om ook te gaan luisteren.

Schrijfstijl & personages

Het verhaal is prettig geschreven. De schrijfstijl is vlot en helder, waardoor je als lezer Orsolya’s gedachtegang goed kan volgen. Vooral het middelbare schoolleven wordt erg gedetailleerd en realistisch beschreven. De personages voelen daardoor geaard aan, alsof ze ook echt leven in bepaalde omgevingen.

Naast Orsolya is er een divers scala aan personages. Zo heeft ze pestende klasgenoten, haar beste vriendin Jiyan, haar ouder, haar broertjes en zusjes en natuurlijk die nieuwe mysterieuze jongen uit haar klas. Ieder personage voelt uniek aan, wat knap is gedaan gezien de hoeveelheid nevenpersonages in het verhaal.

Daarnaast is het – voor wie deel 1 ook heeft gelezen – heel leuk om te ervaren hoe een schrijfster kan groeien. In in een land hier heel dichtbij worden veel vragen beantwoord die in Kort en gelukkig onbeantwoord blijven. Ook leest het verhaal veel prettiger en zijn de karakters veel meer uitgewerkt, net zoals het verhaal diepgaander is.

Als je van sprookjes en mysteries houdt, zal je met In een land hier heel dichtbij dus precies vinden wat je zoekt. De spanning rondom de jager, wie hij is en of hij zal slagen, zorgt ervoor dat je brein continu zoekt naar nieuwe aanwijzingen. Daarnaast is Orsolya een origineel en herkenbaar personage in wie je je gemakkelijk kunt inleven. Het boek krijgt van mij daarom vier sterren.

Schema blogtour

Blogtour

Deze recensie is onderdeel van een blogtour van Marijke F. Jansen. Gisteren waren Bookstamel en Firefly Book aan de beurt. Vandaag Young Adults en Nempehistoria. In totaal zitten er tien letters verstopt in de deelnemende recensies, die je tot één woord kunt puzzelen. Van mij krijg je de D. Succes!

Marlou Flos

Marlou Flos

Marlou Flos (1994) is student Nederlandse taal en cultuur. Haar favoriete woorden zijn bibliofiel en anglofiel, die haar tegelijkertijd het beste omschrijven. In haar vrije tijd werkt ze in een boekenwinkel of gaat op pad voor een mooie wandeling. Ze kan zich in ieder boekengenre wel vinden, maar young adult blijft een favoriet.