Recensie Adder – Bex Hogan

Adder is het eerste deel van de trilogie ‘Eilanden van storm en smart’ geschreven door Bex Hogan en vanuit het Engels vertaald door Robbin Besselink. Het vertelt het verhaal van Marianne, de toekomstige beschermer van de Twaalf Eilanden. Ze zal zichzelf moeten bewijzen om deze taak op zich te mogen nemen. Gaat dit haar lukken? En wat heeft haar vader ermee te maken? Wie kan ze wel en niet vertrouwen? Adder is een spannend YA-boek met horrorachtige en magische elementen dat ik met veel plezier heb gelezen.

Thematiek en spanning

De beginzin “Ik hoef de vogel niet te ontleden om te weten hoe hij is overleden” (2019: 9) geeft een goed beeld hoe dit boek in elkaar zit. Adder zit vol met moord en doodslag en in het eerste hoofdstuk kom je daar al snel achter, niet alleen door de dood van een vogel. Door het hele boek heen wordt er gemoord en de auteur beschrijft dit erg expliciet. Als je ervan houdt: heerlijk luguber! Het zorgt voor actie, horroreffecten en verrassende wendingen. Een ander duidelijk thema is de vader-dochterrelatie. De relatie tussen Marianne en haar vader is op zijn zachtst gezegd bijzonder en ontwikkelt zich op een onverwachte manier.

De verhaallijn bevat naast moord en doodslag voldoende actie en spanning. Doordat er constant dingen gebeuren zorgt dit voor een vlotte vertelling van de verhaallijn. De cliffhangers aan ieder hoofdstuk dragen hieraan bij: “Ik vrees voor alles wat nog komen gaat” (2019: 265). Het boek kon ik dus moeilijk wegleggen, maar dat had ik niet het gehele boek. Doordat de achterflap best wel wat weggeeft over de verhaallijn, zat ik als het ware daarop te wachten. In het begin was het dus een beetje voorspelbaar, maar later maakte de auteur dit weer goed door verrassende wendingen en bondgenootschappen en de fantasierijke wereld. Een ander puntje van kritiek heeft te maken met de tijdssprongen. Het verhaal wordt chronologisch verteld, maar het gebeurde een enkele keer dat het verhaal ineens een half jaar verder was zonder enige uitleg en waarin vrij weinig gebeurde. In dit actievolle boek wordt dat bijna een beetje ongeloofwaardig, maar gelukkig gebeurde het niet zo vaak.

Beeldende nieuwe wereld

Bex Hogan zet in Adder een nieuwe wereld neer, de Twaalf Eilanden, en dat doet ze heel goed. Zo neemt ze de tijd en ruimte om een aantal van deze eilanden te karakteriseren en de kaart aan het begin van het boek helpt bij het helder maken van deze wereld. Tevens krijgt deze wereld een extra dimensie doordat Hogan het een geschiedenis geeft. Over deze geschiedenis wordt in het begin wat geheimzinnig gedaan, maar aan het einde wordt deze onthuld. Echter op zo’n manier dat het naar meer smaakt en ik nieuwsgierig ben naar het vervolg op dit deel.

Samenvattend is Adder een spannend en fantasierijk boek met interessante relaties, cliffhangers en beeldende beschrijvingen. Ondanks dat het hoofdpersonage een meisje is, bevat het voldoende actie en horrorachtige elementen waardoor het heel geschikt is voor jongens. De Engelstalige versie Venom – en het vervolg op Adder – wordt in april 2020 gepubliceerd, dus nog even geduld voor het Nederlandstalige deel! Ik kijk er in ieder geval naar uit omdat ik dit boek waardeer met 4 sterren.