Recensie: Het vuur in mij van Erin Stewart

Ava verliest alles wanneer haar huis in de brand opgaat: haar ouders, haar beste vriendin, haar thuis en zelfs haar gezicht. Ze denkt dat ze nooit meer een normaal leven kan leiden met zo’n gezicht. Maar dan komt Piper voorbij en die is ook verbrand, maar haar lijkt het niks te doen. Piper zet Ava’s wereld op zijn kop en daagt haar uit verder te kijken. Alleen Piper is ook niet zo onaantastbaar en stoer als ze lijkt, want iedereen heeft littekens, maar ze zijn niet allemaal even makkelijk te zien.

Bijzonder verhaal

De beste omschrijving voor dit boek is toch wel echt: wat een bijzonder verhaal. Het is een onderbelicht onderwerp, brandwonden en de effecten hiervan, en dat het nu zo uitgelicht wordt is heel goed. Het boek geeft de lezer een nieuwe kijk op mensen die verbrand zijn en die zo iets heftigs overleefd hebben. Het is een bijzonder en heftig verhaal, maar door de manier hoe het verteld wordt, blijft het luchtig en houdt het je als lezer echt vast!

Hilarisch en ontroerend

Het onderwerp brandwonden is natuurlijk alles behalve grappig, maar de manier hoe Ava en Piper ermee omgaan leidt tot hilarische gesprekken en momenten en daardoor blijf je als lezer doorlezen. Allebei zijn ze beschadigd door de brand, zowel mentaal als fysiek, maar alsnog staan ze positief in het leven en proberen ze er iets moois van te maken. Doordat de schrijfstijl vrij luchtig en grappig is, leest het supersnel weg. Het bevat ook nog heel wat mooie en poëtische passages die ik echt geweldig vond om te lezen!

Sterke menselijke karakters

De karakters in dit boek waren stuk voor stuk bijzonder. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Ava. Ava maakt een ongelooflijke groei mee door het boek en het is bijzonder om dit als lezer mee te mogen maken. Het laat de lezer zien hoe sterk de mens kan zijn en het inspireert je echt. Piper was een erg verrassend karakter en ik vond haar eigenzinnigheid echt super.

Een inspiratiebron

Dit boek heeft mij echt ontroert, laten lachen en vastgehouden tot aan de laatste bladzijde. Ik kan het boek iedereen aanraden, het geeft je als lezer een nieuwe positieve kijk op de mens en het leven. Het boek zit vol met bijzondere en sterke karakters die je hart veroveren. Het lijkt dan misschien een heel zwaar en heftig verhaal, dat is het ook wel, maar door de schrijfstijl is het heel dragelijk en lees je er zo doorheen. Het is een niet inwisselbaar boek dat een bijzonder verhaal vertelt.

Mijn waardering: 5/5 sterren

Esmee de Kreij

Esmee de Kreij