Recensie Birthday – Een emotionele rollercoaster

Meredith Russo’s tweede YA-boek Birthday (2019) bevat net als haar eerste boek If I was your girl (2017) het thema transgender-zijn. Aangezien zij ook transgender is, vraagt zij om aandacht en begrip voor dit gevoelige thema. In Birthday volgt de lezer de vriendschap tussen twee jongens, van wie één voelt dat hij een meisje hoort te zijn en waarvan de ander worstelt met zijn thuissituatie. Middels zes verjaardagen ontwikkelt deze vriendschap zich met pieken en dalen. Zullen zij uit elkaar groeien en kampen met onbegrip of komen ze toch tot elkaar nader?

Opbouw, personages en thematiek

Het boek is opgebouwd in zes delen. Ieder deel begint met het vieren van de jongens hun verjaardag. Ze zijn geen tweeling, maar op hetzelfde tijdstip geboren. Deze opbouw zorgt enerzijds voor een heldere structuur en grote tijdssprongen, waardoor er verhaaltechnisch veel gebeurt, toch heeft het ook een keerzijde. Ondanks dat er zes jaar verstrijkt, leer je de personages onvoldoende kennen. Wat doen zij tussen de jaren door? Wat gebeurt er op relationeel vlak precies? Tevens volg je ondanks het ik-perspectief niet altijd de reacties en gevoelens van de personages. Deze twee elementen hebben als gevolg dat de lezer regelmatig onbegrip en zelfs frustratie ervaart en waardoor het verhaal soms wat te dramatisch aanvoelt. Dat wordt misschien mede veroorzaakt omdat in Nederland meer vrijheid en acceptatie bestaat dan in Amerika omtrent transgender-zijn en dit boek zich afspeelt in een Amerikaanse setting. Het geeft daarentegen wel heel goed het belang weer dat dit boek (in Amerika) is gepubliceerd. Het boek levert zeker gespreksstof op en hopelijk ook meer acceptatie en begrip.

De kracht van dit boek is daarom ook het worstelen van twee puberende jongens. Het boek zit vol met hun gedachten en gevoelens. Daarnaast bespreekt het thema’s zoals pesten, scheidende ouders, liefde, populariteit, eenzaamheid. Vandaar dat je dit boek ook niet in één avond uit hebt. Dat ligt niet aan de schrijfstijl, want de zinnen variëren tussen kort en lang en er is een aangename afwisseling van beschrijvingen en dialogen. Het zijn juist de heftige zaken die de personages meemaken waarover je gaat nadenken.

Ten slotte nog een persoonlijk kritiekpuntje. Na het lezen van dit boek hoopte ik wat meer te weten over transgenders. Bijvoorbeeld het transitieproces of instanties waar je heen kunt. Op deze manier was het dan eventueel ook waardevoller voor advies voor mensen die zelf worstelen met deze gevoelens of die mensen kennen met deze emoties. Misschien is de Amerikaanse setting een verklaring, maar het voelt toch een beetje onaf.

Eindoordeel

Birthday is dus een boek dat nodig is om de gespreksstof omtrent acceptatie van LHBT- aan te wakkeren. Het bevat belangrijke en interessante thema’s, maar helaas zorgen de opbouw en uitwerking van de personages voor teveel drama en onvoldoende diepgang. Ik hoopte op wat meer informatie, maar de nadruk blijft liggen op de emotionele rollercoaster. Ik waardeer het boek met 3 sterren.