Filmrecensie: Let it snow (2019)

Let it Snow: Meerdere verhaallijnen

Let it Snow is de verfilming van het gelijknamige boek van John Green (bekend van o.a. The Fault in Our Stars), Lauren Myracle en Maureen Johnson. In deze Netflixfilm zitten verscheidene verhaallijnen die (bijna) allemaal met de liefde te maken hebben. Tobin durft zijn ware gevoelens voor beste vriendin Angie (Kiernan Shipka, bekend van Chilling Adventures of Sabrina) niet te delen. Stuart (Shameik Moore van Spider-man: Into the Spider-verse) is een bekende artiest en krijgt dankzij een toevallige ontmoeting met Julie te zien hoe het leven in een rustig dorpje is. Dorrie komt de populaire Kerry weer tegen met wie ze een geweldig afspraakje had gehad – alleen houdt Kerry afstand van haar. Addie heeft niet door dat alle vriendjes die ze heeft gehad eigenlijk niet om haar geven. Ten slotte wil Keon (Jacob Batalon, bekend van de Tom Holland Spider-Man-films) alleen maar een leuk feestje geven op kerstavond.

Typische tieners – met een twist

Bij een romantische kerstfilm als deze kan je natuurlijk meteen voorspellen hoe het voor iedereen gaat aflopen. Daarom is de weg naar de onvermijdelijke afloop een stuk belangrijker. Gelukkig zijn de verhaallijnen divers en zit er voor elke kijker wel wat leuks bij. De personages zijn typische tieners, maar ze zijn sympathiek genoeg om een goed einde voor hen te wensen. De verhaallijn met Stuart en Julie is net als de andere verhaallijnen cliché, maar toch zorgt vooral de actrice van Julie, Isabela Merced, voor een mooie en diepgaande performance.
De grappen die worden gemaakt zijn niet allemaal even leuk. Zo is er Tobins bloedende tepel die steeds weer terugkomt (ja, echt waar), maar andere zijn wel oprecht grappig. Let maar op het personage JP – een ogenschijnlijke doorsnee jock die toch meer diepgang blijkt te hebben dan gedacht.

The spirit of Christmas

Door de vele personages en verhaallijnen krijgt niet iedereen voldoende de kans om in de spotlight te staan en te ontwikkelen. De belangrijkste personages krijgen echter genoeg de ruimte voor hun onvermijdelijke twijfels, plotselinge inzichten en een lach en een traan hier en daar. Zoals ik al zei kan je de afloop voor iedereen wel raden (op kerstavond mag immers niemand zich ongelukkig voelen). Daarmee is Let it Snow zeker een typische kerstfilm. De kerstboodschap komt goed naar voren, maar zelfs de meest hardvochtige mensen zullen blij zijn dat de personages een passend einde krijgen. Ook al wordt niet iedereen even goed uitgewerkt, je geeft wel om ze.
Ik geef deze verfilming 3,5 sterren: leuke personages, standaardplot en -einde, maar het is het waard om te kijken tijdens de kerstperiode. Of je de film ook nog een tweede keer wil zien: waarschijnlijk niet.

Demi Schoonenberg

Demi Schoonenberg

Er gaat geen dag voorbij dat Demi niet bezig is met films, series en boeken. Ze volgt momenteel de master Literair Bedrijf en gaat regelmatig naar de bioscoop voor de meest uiteenlopende films. Ze ontdekt graag originele nieuwe stemmen in het Young Adult-genre en houdt ervan verrast te worden door plotwendingen en goede worldbuilding. Fantasy is haar favoriete genre en zoetsappige verhalen zijn een no-no, maar als er weer eens een live-action Disneyfilm uitkomt zul je haar als eerste in de rij in de bioscoop vinden. Volgens haar moet een film zowel vermaken als een blijvende impressie achterlaten.