Recensie: Stilte in de storm – Jen Minkman (BLOGTOUR)

Stilte in de storm - Jen Minkman

Nadat ze vorig jaar een zomer veel opgetrokken heeft met indianen uit het Navajo-reservaat, besluit Ivy dit jaar twee weken door te brengen in het Hopi-reservaat om de inwoners van het eeuwenoude Walpi te helpen bij een maatschappelijk project. Daarbij ontmoeten ze niet alleen hun gastheer/projectleider Makya en zijn zoon Henry, maar ook hun minder toegankelijke neef Tyler die onder toezicht staat voor een taakstraf. Sinds Tylers vader zes jaar geleden verdween uit zijn leven, is hij onhandelbaar geworden. Dat merkt Ivy ook meteen in het contact; hij mag dan een lekker ding zijn, hij is ook vreselijk onbeschoft.  Dan starten de vreemde dromen, waarin Ivy katsina’s uit de Hopi-tradities ziet bij een slapende Tyler. Het blijkt de start te zijn van een zomer vol nieuwe ontmoetingen, duistere dreiging en boodschappen van Hopi-goden, waarbij Ivy zich genoodzaakt ziet om de hulp in te schakelen van haar zus en oude bekenden Josh, Hannah, Emily, Ben en Katie. Stilte in de storm is het vervolg op Schaduw van de tijd. Deze recensie van Stilte in de storm is onderdeel van de blogtour.

Stilte in de storm is een vervolg, maar toch ook nieuw

Hoewel Stilte in de storm het vervolg is op Schaduw van de tijd, is het tegelijkertijd een heel nieuw verhaal. Waar Ivy eerst een bijpersonage was, is ze nu de hoofdpersoon. Bovendien speelt het zich af in een heel ander indianenreservaat met een heel andere indianencultuur, met een heel nieuw probleem dat centraal staat en met nieuwe mensen om haar heen. De overlap zit hem vooral in oude bekenden die later aansluiten in het verhaal: de hoofdpersonen uit het eerste deel van de serie. Is het tweede boek dan ook los te lezen? In zekere zin wel; het betreft een andere hoofdpersoon en er staat een ander probleem centraal. De gebeurtenissen uit boek één waren afgerond en ontwikkelen zich niet meer verder in boek twee. Toch is er wel degelijk een reden om de boeken wel op volgorde te lezen: er staan namelijk spoilers in over de afloop van het eerste boek. Wil je dat deel dus ook nog lezen, kun je beter eerst Schaduw van de tijd lezen. Dan is ook duidelijker waarom Ivy de hulp van deze mensen inschakelt en bovendien zou ik me kunnen voorstellen dat deze stroom aan personages die halverwege aansluit voor nieuwe lezers een beetje veel is. Voor lezers van deel één zijn zij dus oude bekenden en voor hen is denk ik duidelijker te onderscheiden wie wie is.

Een leerzaam verhaal

Ik zal eerlijk zijn; mijn kennis over indianen is zeer beperkt. Ik heb wel eens een film op televisie gezien en ik ben door een Pocahontas-fase gegaan, maar veel verder reikt mijn informatie niet. Ik was dan ook aangenaam verrast om te zien hoeveel informatie over de indianencultuur verstopt zit in deze boeken. In Schaduw van de tijd maakten we kennis met de Diné uit Navaho Nation en in dit tweede boek ontdekken we de Hopi-cultuur. Nooit geweten dat er zoveel verschil zit tussen de verschillende stammen! Behalve de omgeving, opzet van de dorpen en architectuur besteedt schrijfster Jen Minkman ook veel aandacht aan hun godsdienst, opvattingen, gebruiken, omgangsvormen en taal. Ook vind ik het gaaf hoe ze sommige van deze opvattingen en gebruiken (zoals de afvalberg op de rotsen omdat hun traditionele afval wel verging, maar het moderne spul van tegenwoordig niet meer) in een actueel, maatschappelijk verantwoord jasje heeft gestoken. Het maakte me vreselijk nieuwsgierig naar dit bijzondere volk, maar ook hongerig naar meer. Hoeveel stammen zijn er verder nog? Komt er nog een deel drie in de serie? En een deel vier?

Personages uit Stilte in de storm én Schaduw van de tijd

Mijn favoriete personage van Stilte in de storm is hoofdpersoon Ivy. Ivy is nuchter, assertief, ietwat sarcastisch en staat stevig met twee benen op deze aarde. Haar houding tegenover de nukkige Tyler vind ik erg mooi; ze staat ervoor open om hem een nieuwe kans te bieden, maar laat desondanks niet zomaar over zich heenlopen. Daarbij blijft ze trouw aan zichzelf en dat vind ik bewonderenswaardig. Tyler is ook één van mijn favorieten. Hij is geen standaard bad boy die lijkt te genieten van alles wat fout is, maar eerder een gekweld persoon dat zoveel in zich draagt, dat hij gewoon ergens tegenaan moet schoppen om het eruit te laten. Dat maakt hem buitengewoon gelaagd, echt en menselijk, want zeg nu zelf: wie wil er nu met opzet slecht zijn? Wat ik minder geslaagd vind, is dat vrijwel de volledige crew uit deel één overkomt om te helpen. Onder het kopje plot zal ik daar iets dieper op ingaan. Ook een minpuntje vind ik de ontwikkeling van Ivy’s karakter. Hoewel het er bij haar ontwikkeling om gaat dat ze haar talenten omarmt, vind ik het jammer dat ze haar nuchtere, assertieve kijk op de wereld ook wat laat varen. Ik had het leuk gevonden als dat meer in stand was gehouden. Ik vond haar op het einde erg zweverig geworden. Daar is niets mis mee, maar ik vond het nogal een contrast met de persoon die ze aan het begin was en ik miste die Ivy een beetje.

Marijke met Stilte in de storm
Marijke met Stilte in de storm

Plot

Hoewel ik Schaduw van de tijd een ontzettend gaaf boek vond, denk ik dat ik Stilte in de storm nóg leuker vind! Dat komt enerzijds door de setting met het maatschappelijke project in het afgeschermde, traditionele dorp, grotendeels door de leuke karakters maar ook door de boeiende verhaallijn in het tweede deel. Het heeft veel elementen in zich dat voor spanning zorgt: verwarrende dromen, een murder mysterie, taalbarrière, cultuurbotsing en heel belangrijk: de ontwikkeling van de personages zelf, welke ik bij Stilte in de storm het sterkst tot uiting vind komen in Tyler. Het enige wat ik jammer vind aan de plotopbouw is dat op een gegeven moment de hulp in geroepen wordt van de ploeg van vorig jaar en dat het ergens een beetje voelt alsof zij de boel een beetje overnemen. Die ploeg van zes is namelijk groter dan hun eigen groepje van vier en er worden onmiddellijk taken verdeeld wie wat gaat doen. Door bijvoorbeeld alleen Hannah en Josh aan dit verhaal toe te voegen, denk ik dat hun personages meer onderdeel van dít verhaal waren geworden en hadden ze wellicht ook in dit verhaal meer ontwikkeling kunnen doormaken dan nu het geval is voor deze zes mensen.

Deze recensie van Stilte in de storm is onderdeel van de blogtour en ik ben ontzettend enthousiast over dit vervolg op Schaduw van de tijd. Het verhaal heeft veel spannende elementen, zoals verwarrende dromen, een murder mysterie, een taal- en cultuurbarrière, leuke personages en heel veel interessante weetjes over de Hopi-indianen. Eigenlijk is het gewoon een cultuurreis tussen twee kaften! Ik heb het verhaal dan ook met veel plezier gelezen en ben weer heel wat wijzer geworden. Wel zaten er voor mij twee minpuntjes aan het boek: ik vond Ivy’s karakter op het eind iets te zweverig geworden en ik had liever gezien dat slechts een deel van de crew uit boek één was overgekomen om te helpen, aangezien de personages uit Stilte in de storm nu een beetje overspoeld werden door die golf van nieuwe karakters. Dat mag de pret overigens niet drukken: ik geef het boek vier welverdiende sterren en raad aan om het zeker te gaan lezen als je houdt van verhalen over indianen en bovennatuurlijke zaken!

Blogtour

Deze recensie van Stilte in de storm is onderdeel van de blogtour, waarvan vandaag de laatste dag is aangebroken. Gisteren verscheen er een review op Ik hou van horror, fantasy en spanning, vandaag verschijnen er ook reviews op Follow me move, The Book Dragons Nook, Perfecte Buren Leesclub en Dianes Boekenhoekje. Bij deze bedank ik uitgeverij Dutch Venture Publishing voor het recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke review.

Marijke F. Jansen

Marijke F. Jansen

Marijke F. Jansen wist op jonge leeftijd al dat ze later schrijfster wilde worden. Ze is dol op sprookjes en verhalen met happy endings. In 2012 werd ze tweede bij de schrijfwedstrijd van Young Adults en haar debuutverhaal Muze verscheen in de bundel Dark Romance - Verboden verlangen. Haar verhalen staan ook in de bundels Magisch, Wonderland, Brave New Love en in de pas verschenen sprookjesbundel Er was eens vind je haar hervertelling 'Bevroren'. In 2017 verscheen van haar hand het boek Kort en gelukkig, wederom een sprookjeshervertelling. Onder het pseudoniem Lily Frank schrijft Marijke Feel Good.