Recensie: 10 blind dates – Ashley Elston

Sophie snakt naar een moment van vrijheid met haar vriendje Griffin. Wanneer hij daar heel anders over lijkt te denken, vlucht ze naar het huis van haar grootouders om daar met de rest van haar familie de feestdagen te overleven. Haar oma bedenkt een plan om Griffin te vergeten: tien familieleden zullen elk een blind date voor Sophie organiseren. Als dat niet ongemakkelijk is…

Oppervlakkige personages

Dit boek was vrij lastig om in te komen. Ik denk dat dat komt omdat Sophie behoorlijk oppervlakkig is – net als de andere personages overigens. Na het lezen van de laatste pagina weet je nog steeds heel weinig van haar. Wat is haar favoriete schoolvak? Wat is haar lievelingskleur? Dit soort persoonlijke details miste ik heel erg in het boek. Dat maakte het lastig om me in Sophie in te leven.

De familie van Sophie is erg groot. Dit wekt een gezellige indruk, maar ook een rommelige. Veel personages zijn volkomen inwisselbaar. Sommige hebben zelfs niet eens een naam of worden slechts één keer genoemd. Het aantal familieleden had dus best wat minder mogen zijn om het overzichtelijk te houden en iedereen uit elkaar te kunnen houden. Verder is de familieband wel heel goed omschreven, dus dat is een pluspunt.

Een fluffy kerstverhaal

Wat ik het leukste vond aan dit boek was de verhaallijn rond de band van Sophie met Olivia, Charlie en Wes. De sfeer tussen hen kwam goed over en het maakte het boek lekker fluffy. Dat het zich afspeelt rond kerst zorgt ook voor een sfeer die tot de verbeelding spreekt. Het enige minpuntje hieraan is dat je bij een kerstverhaal eerder associaties hebt met sneeuw dan met het warme weer in Louisiana. De verhaallijn rond Sophies zus Margot gaf het geheel wat meer diepgang en emotie.

Het verhaal is behoorlijk voorspelbaar, maar niet op een storende manier. Desondanks vond ik het einde niet echt bevredigend. Het hele boek zit je te wachten op een bepaald moment en op het einde besluit de auteur dat vuurwerk misschien wat overrated is en komt ze aanzetten met natte sterrenflikkers. Al met al dus een boek dat best oké is, maar ook niet meer dan dat.

Aantal sterren: 3

Wat is jouw mening over het boek en hoeveel sterren geef jij het? Laat het weten in een reactie hierover.

Femke