Filmrecensie: Coin Heist (2017)

Wat doe je als het schoolhoofd miljoenen euro’s aan schoolgeld heeft gestolen en hij ook nog eens je eigen vader is? Juist, de U.S. Mint beroven met drie van je klasgenoten natuurlijk! Het is La Casa de Papel, maar dan zonder overalls, maskers en El Professeur. Én zonder een waterdicht plan, en dat is te merken ook.

Vier tieners, één heist

Wanneer de vader van Jason (Alex Saxon) vast komt te zitten vanwege zijn misdaad, wordt al snel duidelijk wat voor gevolgen zijn acties voor de school hebben gehad. Er is geen geld meer om de clubs en verenigingen te kunnen financieren en die moeten stoppen. Daarnaast zal het grote Wintergala noodgedwongen in de kantine van de school gehouden moeten worden – niet bepaald chique.

Toevallig genoeg krijgen Jason en zijn klasgenoten net een rondleiding door de U.S. Mint (waar alle munten worden gedrukt) wanneer zijn vader wordt gearresteerd. Dit is de plek waar Jason en drie anderen van plan zijn om een heist uit te voeren om het geld terug te verdienen. Het plan is om een aantal munten een afwijkende druk te geven zodat ze veel geld waard zijn voor verzamelaars.

Jason roept de hulp in van Alice (Alexis G. Zall), Benny (Jay Walker), en Dakota (Sascha Pietserse, ook wel bekend als Alison uit Pretty Little Liars). Helemaal in de stijl van high school-films representeren deze vier elk een stereotype: respectievelijk de atleet, hacker, slacker en de perfecte student. Helaas is dat dan ook alles dat ze zijn en hebben ze weinig diepgang.

Inbreken in een federaal gebouw? No problem.

Natuurlijk is het idee alleen al van vier tieners die inbreken in een plek zoals de U.S. Mint belachelijk. Toch gaan ze er mee door. Toegegeven, het is wel verfrissend om een keer een heist te zien waarbij het geld niet voor eigen gewin is bedoeld. Jason voelt zich door zijn vader verantwoordelijk voor het gestolen budget van de school, maar wat voor goede reden hebben de andere tieners om hun hele toekomst op het spel te zetten? Dit is niet zomaar een klein vergrijp. Het is ook niet zo alsof ze niet meer naar school kunnen gaan door de diefstal. Deze details en de vragen die bij me opkwamen zorgden ervoor dat ik regelmatig uit de film werd gehaald. Dat zou bij geen enkele film moeten gebeuren.

Elk verhaal heeft romantiek nodig. Toch?

Het is prima als er romantiek in een film zit, maar ik word er persoonlijk wel moe van dat de hoofdpersonen altijd netjes een relatie met elkaar krijgen. Zo ook in deze film, al zal ik niet verklappen wie dan aan wie gekoppeld wordt. Feit blijft dat een vriendschap net zo waardevol of zelfs waardevoller kan zijn dan een instalove situatie. Dat is iets waar veel schrijvers en filmmakers nog moeten leren.

Het oordeel

Al met al had ik meer verwacht van deze film. Goed, ik wist al van tevoren dat het over een ongeloofwaardige heist zou gaan. Desondanks hoopte ik op een leuke, spannende film die je relaxed op een zondagmiddag zou kunnen kijken. Dat kan ook zeker, maar er is geen spanning of diepgang te bespeuren en dat is heel jammer. De film zal je niet bijblijven en zal snel in de vergetelheid verdwijnen. Ik geef deze film twee sterren en zet La Casa de Papel maar weer eens aan. Dat is nou een heist die én goed is uitgedacht én spannend en humorvol is. Coin Heist kan daar in geen enkel opzicht aan tippen.

Demi Schoonenberg

Demi Schoonenberg

Er gaat geen dag voorbij dat Demi niet bezig is met films, series en boeken. Ze volgt momenteel de master Literair Bedrijf en gaat regelmatig naar de bioscoop voor de meest uiteenlopende films. Ze ontdekt graag originele nieuwe stemmen in het Young Adult-genre en houdt ervan verrast te worden door plotwendingen en goede worldbuilding. Fantasy is haar favoriete genre en zoetsappige verhalen zijn een no-no, maar als er weer eens een live-action Disneyfilm uitkomt zul je haar als eerste in de rij in de bioscoop vinden. Volgens haar moet een film zowel vermaken als een blijvende impressie achterlaten.