Truth or Dance – Van luchtig naar grimmig in de balletwereld

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest
Truth or Dance van Chinouk Thijssen deel 1
Omslag Truth or Dance

Ik zal heel eerlijk zijn: ik lees zelden thrillers, omdat ik slecht tegen dat ‘buikpijngevoel’ kan; dat je voelt dat het de verkeerde kant op gaat en je wilt gillen: ‘Stop, doe dat nu niet!’ Maar toch wilde ik heel graag aan de Truth or Dance-trilogie van Chinouk Thijssen beginnen, omdat ik er al zoveel over heb gehoord en omdat ik Chinouk gewoon een ontzettend tof mens vind. Dus ik heb het toch gedaan: ik ben begonnen aan Truth or Dance, het eerste deel van de trilogie. Hieronder vertel ik jullie graag hoe deze ervaring me is bevallen!

Truth or Dance: de kaft

Tegen een zwarte achtergrond zien we roze spitzen en een blauwe, verkreukelde tutu. De titel Truth or Dance is wit, groot en goed leesbaar in rauwe, krachtige letters over de afbeelding geplaatst. Het wekt de indruk dat dit een duister boek zal zijn over ballet. Ik vind het gaaf dat het een hard cover-editie is; dat leest net iets lekkerder en staat toch altijd net iets mooier in de kast.

Het verhaal van Truth or Dance

Truth or Dance gaat over de vier vriendinnen India, Nikki, Zoë en Lisa die samen naar de middelbare school gaan aan het conservatorium in Den Haag, omdat ze professionele ballerina’s willen worden. Het verhaal begint met een spannende geschiedenisopdracht van hun leraar meneer Bernard, waarbij het winnende groepje een belangrijke rol kan winnen in de eindvoorstelling. De vier vriendinnen, die samen een groepje vormen, gaan dan ook zeer gedreven met de opdracht aan de slag. Als na de schoolopdracht een groepsapp wordt aangemaakt met als titel Truth or Dance, denken de vriendinnen in eerste instantie dat het een voortzetting is van de geschiedenisopdracht. Maar naarmate de opdrachten in de app steeds vreemder worden en de vriendinnen uitgedaagd worden om grenzen over te gaan, beginnen ze zich af te vragen of hun school wel achter deze groepsapp zit. Tegen die tijd zitten ze er echter al tot over hun oren in. Hoever zijn de meiden bereid te gaan en wat willen ze hiervoor op het spel zetten?

“Deze keuze voor een balletopleiding als achtergrond van het verhaal biedt dus echt een kijkje achter de schermen van een wereld waar je als buitenstaander niet snel mee te maken krijgt!”

Prachtige setting voor Truth or Dance

Wat een gave keuze voor de balletopleiding als achtergrond voor Truth or Dance! Het vormt een flink contrast; de lieflijke uitstraling van ballet vol zachte pasteltinten en de duistere dreiging van een thriller. Bovenal vond ik de wijze waarop deze achtergrond is neergezet erg knap: je kunt merken dat de auteur goed weet waar ze het over heeft. Er komen heel wat termen uit de danswereld voorbij en de schrijver neemt de lezer bovendien aan de hand mee door dansopleidingland. Ik vond het ook erg leuk om weetjes tegen te komen uit de dansgeschiedenis. Deze keuze voor een balletopleiding als achtergrond van het verhaal biedt dus echt een kijkje achter de schermen van een wereld waar je als buitenstaander niet snel mee te maken krijgt! Gaaf gedaan!

Personages

De vier vriendinnen zijn uiteraard de vier hoofdpersonen, maar daarvan is India de hoofd-hoofdpersoon. Zij is de ik-persoon door wiens ogen we meelezen. Wat ik leuk vind is dat alle personages, ook veel van de bijpersonages, allemaal leven voor ballet, maar dat de schrijver hen desondanks allemaal iets eigens heeft meegegeven. Zo heeft India last van hyper-ventilatie aanvallen en is ze idolaat van haar grote voorbeeld Misty Copeland, de eerste Afro-Amerikaanse soliste in de geschiedenis van het American Ballet Theatre. Zelf is India half-Arubaans en heeft een donkerbruine huid en kroeshaar. Nikki is wat steviger dan de gemiddelde ballerina, omdat ze onlangs aan de pil is gegaan en zij heeft net wat meer lef dan de andere dames. Bovendien is ze ontzettend gedreven; ze wil nog wel eens vergeten om samen te werken. Zoë is een ontzettende boekennerd en leest vooral graag thrillers. Daarnaast schrijft ze graag in haar dagboek. Lisa is verzot op haar kat. Verder spelen ook Raven, Mei Dong, London, Maarten en Riff een belangrijke rol in het verhaal. Raven, Mei Dong en London krijgen iets meer aandacht, maar de beide mannen worden iets minder per persoon uitgediept. Je komt weinig over hun persoonlijkheden te weten.

‘Doe ik wel vanavond,’ fluistert Nikki, maar meneer Bernard heeft haar gehoord en houdt zijn hand in de lucht.
‘Samen,’ maakt hij duidelijk. ‘Het is een groepsopdracht.’

Fragment uit Truth or Dance

Gastgezinnen

Een bijzonder detail aan de balletwereld vond ik het gebruik van gastgezinnen. De deelnemers aan de dansopleiding zijn als middelbare scholieren natuurlijk nog minderjarig, maar komen wel uit het hele land. Vaak worden ze ondergebracht in gastgezinnen, zodat ze niet zover hoeven te reizen om op school te komen. India woont zelf ook in een gastgezin: bij Madelief en haar dochter Samantha, die op dezelfde opleiding zit. Samantha is jonger dan India en zit in een andere klas, maar de hoofdpersoon helpt haar regelmatig thuis in haar ontwikkeling. Opnieuw een detail waar je als buitenstaander niet over nadenkt, maar dat het verhaal zeker verrijkt.

“Het boek begint heel luchtig met enkele hoofdstukken over de opleiding, de thuissituatie en de hechte vriendschap van de meiden, maar de sfeer wordt gedurende het verhaal steeds grimmiger.”

Schrijfstijl

Chinouks schrijfstijl leest prettig weg en bevat over het algemeen geen hele ingewikkelde zinnen of alinea’s. De moeilijkste woorden die ze gebruikt zijn vooral de ballettermen en deze worden allemaal netjes uitgelegd aan het begin van het boek. Een spiekbriefje zeg maar, dat je er snel even bij kan pakken als je het niet meer weet. Het boek begint heel luchtig met enkele hoofdstukken over de opleiding, de thuissituatie en de hechte vriendschap van de meiden, maar de sfeer wordt gedurende het verhaal steeds grimmiger.  

Maatschappelijke thema’s

Waar de schrijfster voor mijn gevoel wel wat kansen heeft lasten liggen, zijn de maatschappelijke thema’s die heel lichtjes aangestipt worden, maar die verder weinig aandacht krijgen.  Denk daarbij aan dingen als boulimia en omgevingsdruk. De thema’s komen wel voorbij, maar worden verder niet echt uitgediept. Behalve dat dit extra (psychologische) lagen aan het verhaal toevoegt, vind ik het bij de doelgroep jongeren heel belangrijk hoe er over zulke onderwerpen wordt gesproken. Ik vind dat young adultboeken kansen bieden om jongeren te helpen hoe ze kunnen omgaan met zo’n thema als ze hier zelf mee in aanraking komen.

Marijke F. Jansen vindt Truth or Dance super spannend
“Durf ik nog te slapen zo? Op 3/4 van Truth or Dance van @chinoukthijssen.”
Marijke F. Jansen, 20-10-2019 op Instagram

Spanning

Zoals ik al aangaf, lees ik niet zo vaak thrillers. Dat komt misschien ook omdat ik zelf ontzettend braaf en eerlijk ben en soms moeite heb met keuzes die personages maken. Dan hoor ik zo’n stemmetje in mijn hoofd dat schreeuwt: ‘Doe dat nu niet! Dat gaat helemaal fout!’ Dat gevoel had ik ook een aantal keren sterk bij Truth or Dance. Dat je het gevoel hebt dat de situatie gestopt zou kunnen worden als de personages andere keuzes zouden maken. En dat je bij het maken van die keuze al aanvoelt: ‘dit gaat fout. Dit gaat hé-le-máál fout!’ Om die reden vond ik het soms ook lastig om ’s avonds door te lezen: ik was bang om iets heel gruwelijks tegen te komen waardoor ik niet meer zou kunnen slapen. Dat is de voornaamste reden dat ik het boek niet in één of twee dagen heb verslonden, maar dat ik er toch wel een ruime week over heb gedaan. Er zat voor mij dus in ieder geval genoeg spanning in deze thriller! En tja, het is eigenlijk al geen vraag meer of ik deel twee dan wel wil lezen: het boek eindigt met een pittige cliff hanger, dus nu moet ik wel. Bovendien zal boek twee waarschijnlijk nog veel erger zijn… Help!

IETS KWIJT?
ALS JE WILT DAT IK HEM TERUGPLAATS IN DE INBOX MOET JE DAAR IETS VOOR DOEN.
WERK JE MEE?

Fragment uit Truth or Dance; bericht van afzender Truth or Dance
Truth or Dance - Uitgelicht (c) Marijke F. Jansen

Conclusie

Truth or Dance is een thriller die langzaam opbouwt van luchtig naar zeer grimmig tegen de prachtig gedetailleerde wereld van een dansopleiding. Het is daarbij duidelijk dat Chinouk Thijssen weet waar ze over praat, gezien de vaktermen en de vele details uit de balletwereld. Ook de personages heeft ze goed tot leven weten te brengen, terwijl ze allemaal ongeveer dezelfde passie en ambitie hebben; knap gedaan. Haar schrijfstijl leest prettig en is niet moeilijk om te volgen, op misschien de ballettermen na. Deze legt de schrijfster echter duidelijk uit aan het begin van het boek en zijn tussendoor dus ook gemakkelijk op te zoeken. Waar de auteur voor mijn gevoel meer aandacht aan mocht schenken zijn de maatschappelijke thema’s die nu wel werden aangestipt, maar eigenlijk niet (diep) werden besproken. Denk daarbij aan boulimia en omgevingsdruk. Dit had een extra laag kunnen zijn in het boek en bovendien handvatten kunnen bieden aan jongeren die ermee te maken krijgen. Verder had ik soms wat moeite met keuzes die de personages maken; keuzes waarbij je in je onderbuik al voelt dat die helemaal verkeerd af zullen lopen. Dan merk ik dat ik zelf heel andere keuzes zou maken, waarbij ik verwacht dat de hele situatie dan veel sneller voorbij geweest zou zijn. Maar goed, niet iedereen maakt natuurlijk dezelfde keuzes en bovendien zorgde dit bij mij juist wel weer voor een extra gevoel van spanning. Een spanning die tot de laatste zin blijft hangen, dus ik ga snel op zoek naar Break a Leg, het tweede deel van de trilogie! Ik geef Truth or Dance vier sterren.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest
Marijke F. Jansen

Marijke F. Jansen

Marijke F. Jansen wist op jonge leeftijd al dat ze later schrijfster wilde worden. Ze is dol op sprookjes en verhalen met happy endings. In 2012 werd ze tweede bij de schrijfwedstrijd van Young Adults en haar debuutverhaal Muze verscheen in de bundel Dark Romance - Verboden verlangen. Haar verhalen staan ook in de bundels Magisch, Wonderland, Brave New Love en in de pas verschenen sprookjesbundel Er was eens vind je haar hervertelling 'Bevroren'. In 2017 verscheen van haar hand het boek Kort en gelukkig, wederom een sprookjeshervertelling. Onder het pseudoniem Lily Frank schrijft Marijke Feel Good.

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de leukste winacties, nieuwtjes en recensies.

Geef een reactie

Come On In

everything's where you left it.

Join us

Get your account today