Recensie: Het schaduwjaar – Kim Liggett

‘Het schaduwjaar’ speelt zich af in een dystopische samenleving waarin de mensen geloven dat vrouwen over magie beschikken. Hiermee zouden ze mannen het hoofd op hol brengen. Daarom worden alle meisjes op hun zestiende voor een jaar naar de wildernis verbannen om hun magie kwijt te raken. Maar niet iedereen zal het overleven.

Beklemmende setting

Voor publicatie werd dit boek vergeleken met ‘The handmaid’s tale’ en al in het eerste hoofdstuk wordt duidelijk waarom. Hoewel de personages leven in een wereld waarin gedacht wordt dat vrouwen machtig zijn, zijn ze in werkelijkheid niet meer dan fokvee. Het roept vanaf het begin een beklemmend gevoel op. Zoals het een goede dystopie betaamt leven de personages in een wereld waarin ze bar weinig vrijheden hebben. Als lezer wil je dan ook zien hoe ze zich in deze wereld staande weten te houden of, beter nog, hoe ze hieraan ontsnappen.

Het is bijna misselijkmakend om te lezen hoe jonge meisjes er in deze wereld zogenaamd alleen maar zijn om mannen te verleiden. Waar de mannen weerloze slachtoffers zijn die de schuld geven aan de magie waarover de vrouwen zouden beschikken. Helaas is dit een zeer actueel thema. In de huidige samenleving zijn er nog te veel mannen die vrouwen lastigvallen en henzelf daarvoor de schuld geven. Dit boek laat zien hoe ver het kan gaan als mensen daar echt in geloven.

Wat me verwarde, was dat er meestal gesproken wordt over genadejaar maar soms over schaduwjaar. Naar deze laatste term is het boek vernoemd, maar ik vraag me af waarom. In het Engels is het ook vernoemd naar het genadejaar. Dat is toch veel logischer dan twee termen door elkaar te gebruiken die hetzelfde betekenen?

Een heleboel onbeantwoorde vragen

Ik ging als een trein door dit boek heen. Spanning is er genoeg, maar er zitten ook rustmomenten in. Dit is dus zeker positief. Er waren echter ook een heleboel dingen die ik niet begreep en waardoor ik achterbleef vol vragen. Zoals waarom er twaalf jongens en drieëndertig meisjes zijn. Blijkbaar is het ook een zeldzaamheid om meerdere zonen te krijgen, terwijl meerdere dochters heel normaal is. De kans op een jongen of meisje zou toch even groot moeten zijn?

Ook vond ik het raar dat ze zich allemaal zo vastklampten aan die magie. Daardoor vond ik het ook niet geloofwaardig dat Tierney in al die jaren de eerste is die eraan twijfelt. Sowieso snap ik niet hoe ze een samenleving die voortkomt uit de echte wereld collectief hebben laten geloven in magie. Dat is niet realistisch.

Waar ik ook mee zat, was de leeftijd van Tierney’s jongere zusjes. Tierney vertelt dat ze niet bij de geboorte van Clara was omdat ze toen nog niet had gebloed, maar wel bij die van Penny. Ze begon met bloeden toen ze twaalf was. Nu is ze zestien, dus kan Penny maximaal vier jaar oud zijn. Clara is volgens het einde van het boek zeven (en dus zes op het moment dat Tierney vertrekt). Toch vind ik ze zich niet gedragen als vier en zes. Bovendien heeft Tierney het over dat ze samen een boek zitten te lezen, maar aangezien vrouwen als vuilnis behandeld worden lijkt het me niet waarschijnlijk dat ze op zulke jonge leeftijd al kunnen lezen. Daarbij zegt Tierney aan het begin dat haar zusjes over slechts een paar jaar aan de beurt zijn voor het genadejaar. Hierdoor leek het alsof de schrijfster niet goed genoeg heeft nagedacht over de bijpersonages. Overigens waren Clara en Penny vrij inwisselbaar; het had volstaan als Tierney slechts één jonger zusje had gehad.

Het einde van het boek vond ik niet echt bevredigend. Ik had gehoopt dat er meer actie in de laatste hoofdstukken zou zitten, maar helaas. De laatste paar alinea’s vond ik ook echt verwarrend.

Aantal sterren: 3

Femke