Richtlijnen voor het schrijven van een young adult

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest

Wil jij graag een young adult verhaal schrijven, maar weet je niet welk thema precies geschikt is? Kun je scheldwoorden gebruiken? Wat is je doelgroep? En in welk genre wil je schrijven? Hieronder vind je enkele tips om voor deze doelgroep te schrijven.

Harry Potter, wie heeft er niet van gehoord? Het was oorspronkelijk een kinderboek, maar de latere delen kun je absoluut als young adult bestempelen. Harry Potter staat ook voor avontuur, romantiek en mysterie in een magische setting. Maar er zijn ook boeken die helemaal niets van de magische aspecten in het verhaal hebben verwerkt. Het is maar net voor welke doelgroep je wilt schrijven, wie zijn je lezers? Waar houden ze van? Ik zal je wat algemene tips geven, zodat je alvast goed van start kunt gaan met het schrijfproces.

De leeftijd van young adults

Over het algemeen zijn young adults, jongeren tussen de 12-18 jaar. Maar er zijn ook uitgevers die de doelgroep breder zien. Sommige vinden dat de doelgroep ligt tussen de 14 en 21 jaar, andere zeggen liever dat young adults lezer 15 tot en met 25 jaar zijn. Het is maar net waar je je bij aansluit. Persoonlijk zie ik young adults als jong volwassenen en kies ik bewust voor het laatste. Ik vind dat de grens ligt tussen de 15 en 25 jaar. Doordat veel lezers in deze categorie al op vroege leeftijd volwassen literatuur lezen, worden ze met young adults weer in verhalen getrokken die direct aansluiten bij hun eigen belevingswereld. Boeken die hen laten nadenken over hun plek in de wereld, om zichzelf te ontdekken.

Young adult genres en onderwerpen

Young adult lezers verslinden elk genre: avontuur, romantiek, humoristisch, mysterie, historisch, hedendaags, fantasy, sci-fi en noem maar op. Verschillende onderwerpen laten jongeren onbekende aspecten van hun leven en andere culturen onderzoeken. Geschiedenis komt tot leven en lezers ervaren dingen die ze normaal niet zouden ervaren. De onderliggende thema’s, in welk genre er ook wordt geschreven, laten jongeren de diepere problemen in het leven onderzoeken, maar op een veilige manier: wat is hun rol in het leven, het verschil dat een persoon kan maken, hoe belangrijk het is om vriendschap te hebben, het omgaan met verdriet enzovoort.

Taboedoorbrekende YA’s

De laatste tijd verschijnen er nogal taboedoorbrekende young adults. Dat is ook helemaal niet erg, want er zijn tegenwoordig geen ‘verboden’ onderwerpen meer. Veelal worden dit soort verhalen wel geschreven met een zekere gevoeligheid. Deze boeken zijn wel gericht op wat oudere jongeren. Om het wat heftiger te maken is bijvoorbeeld niet een vriend of kennis van het hoofdpersonage dat wordt misbruikt, maar het hoofdpersonage zelf. Het hoofdpersonage worstelt met gevoelens van zelfmoord, doet aan zelfmutilatie, verhongerd zichzelf, etc. Het vertelperspectief ligt ook dicht bij de hoofdpersoon, bijvoorbeeld de ik-vorm, zodat alles nog echter overkomt en je als lezer echt wordt gegrepen door hetgeen het hoofdpersonage meemaakt. Over het algemeen kunnen jongeren zich identificeren met de gevoelens en/of situatie van het personage.

Personages

De exacte leeftijd van een young adult personage is niet zo belangrijk. Het gaat er meer om dat de beweegredenen passen bij de belevingswereld van jongeren. Daarnaast is het belangrijk dat je personages echt zijn. Hun taal, relaties, zorgen, hobbies etc., moeten passen bij het personage dat je hebt gecreëerd. Wat ook belangrijk is, is dat jouw verhaal over een personage en zijn of haar ervaring en groei gaat. Het moet niet gaan over het thema dat je hebt gekozen. Als je personages tot leven komen, en je schrijft een goed verhaal, dan komt het thema vanzelf naar voren.

Lengte en stijl van het verhaal

Young adult verhalen hebben normaal gesproken tussen de 40.000 en 75.000 worden, maar je vindt natuurlijk ook boeken die daar juist onder of boven zitten. Schrijf het verhaal in de lengte die je nodig hebt om het verhaal te vertellen, en bekijk de richtlijnen van uitgevers.

Er zijn geen vocabulaire richtlijnen om voor deze doelgroep te schrijven. Als het bij het personage past om schuine opmerkingen te maken, en het past bij het onderwerp, dan doe je dat. Mocht het zo zijn dat je te ver gaat, dan zal een uitgever je hierover feedback geven. Uitgevers zijn er in alle soorten en maten en ze hebben ook een eigen voorkeur. De ene uitgever houdt ervan, de andere heeft het liever niet.

Young adult verhalen zijn meestal geschreven in het ik-perspectief of vanuit een hij/zij oogpunt. Er zijn zelfs succesvolle boeken geschreven in de tweede persoon (jij zei). Maar het ligt natuurlijk aan jezelf wat je het prettigst schrijven vindt, wat jouw stijl is en wat de stem van het personage is.

Laatste advies

Lees een groot aantal en veel verschillende young adult boeken, en analyseer deze. Ten tweede, schrijf gewoon waarover jij wilt schrijven. Ten derde, bekijk de richtlijnen van uitgevers en stuur je manuscript naar uitgeverijen die boeken in hetzelfde genre of hetzelfde thema uitgeven.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest
Natasja Storm

Natasja Storm

Natasja heeft een tijdje onder de radar geleefd, maar met het vernieuwde Young Adults is zij weer 'back in business'. Ze heeft veel ideeën om het platform weer op de kaart te zetten en is bezig met het uitbreiden van functionaliteiten voor de website en community! Ze zet momenteel de laatste puntjes op de i van een bovennatuurlijke young adult/new adult en werkt aan een literaire roman. Het idee voor een kinderboekenserie werkt zij tussendoor uit. Naast schrijven zijn snowboarden, marketing en ondernemen haar passies.

Gerelateerde artikelen

SCHRIJF JE IN! - Maak elke maand kans op leuke boekenprijzen

Ontvang maandelijks de leukste winacties, nieuwtjes en recensies.

3 gedachten over “Richtlijnen voor het schrijven van een young adult

  1. Coole tips weer, al moet ik zeggen dat er een kwart nieuw van is voor mij. Lezen lijdt tot inspiratie en tot wat je zelf wilt. I luuuv taboe. Daar heb ik al eeuwen een plan mee. Iets wat hierin niet is genoemd en nee, ik ga het nog niet vertellen. *Glimlacht geheimzinnig.*

    Er zijn altijd omstandigheden die de ene eigenschap meer naar voren doet komen dan de andere, maar het is inderdaad zeer belangrijk dat iedereen goede én slechte eigenschappen heeft. Goed samengevat, Marijke. =) Zoiets wat ik me wel heb beseft, maar nooit zo simpel in een paar woorden heb gehoord/gelezen. Blijft goed hangen!

    Ik heb nog iets belangrijks toe te voegen aan het stukje over de personages. Het is belangrijk dat je allerlei hobby’s, karaktereigenschappen (niet per se goed of kwaad, maar ook de neutrale dingen zoals favoriete eten, kleur, film etc.) en relaties bedenkt voor je personages. Maar het is zeker belangrijk dat je personages onderschéidend zijn van elkaar. Er zijn uiteraard altijd wel wat personages die op sommige vlakken overlappen met een (aantal) interesses of eigenschappen, maar dat kan nooit helemaal. Het ene personage zal op een andere manier reageren op iets dan de ander. Laat het naar voren komen. Ik heb meer dan eens boeken gelezen waarin de bijfiguren echt onderontwikkeld waren. Super saai om te lezen. =3

    En wat ik nog echt mis in het artikel, is dat je het niet hebt gehad over een ehrm… Hoe noem je dat in het Nederlands? Ik ken alleen de Engelse term omdat ik die gewend ben van het Young Writers Program van de NaNoWriMo. Daar noemen ze het de antagonist. De soort van rivaal van het hoofdpersonage. Zonder zo’n personage heeft je verhaal geen doel. Want zo’n personage werkt je hoofdfiguur tegen. Al kan het trouwens ook een fictief of abstract tegenwerkend iets zijn. Damn, ik heb het gevoel dat mijn uitleg suckt. Het heeft ook even geduurd voor ik zelf zover was tot ik begreep wat ze ermee bedoelden. Zowel in het Engels als het Nederlands. Misschien kan iemand anders het iets beter uitleggen, ghèhè. 😉

  2. Wauw, leuk artikel! Ik moet zeggen dat ik me hier erg goed in kan vinden.

    En Saxofooncat, ik heb ook nog een tip. Ik heb in een boek over schrijven ooit eens gelezen dat je goede karakters altijd goede en slechte eigenschappen moet geven. Denk hier maar eens over na. Als je een slechterik alleen maar slechte eigenschappen geeft, wordt hij meer een figuur uit een slechte B-film. Maar als je hem ook een paar goede eigenschappen geeft en een historie waaruit blijkt hoe hij zo is geworden, dan krijgt zo’n personage diepgang en geheimen. Dan ontwikkelt hij zichzelf als het ware tijdens het schrijven en worden zijn acties veel natuurlijker. Uiteraard geldt dit ook voor de Good Guy 😉 Een leuk voorbeeld hier vind ik Sherlock Holmes. Hij is natuurlijk de superslimme speurheld, maar hij is ook superexentriek. Als hij die rare trekjes niet had gehad, was hij maar half zo interessant geweest. Een personage dat enkel door en door goed is, gaat al snel vervelen. En ten slotte: ga gewoon achter je computer zitten en begin met schrijven. Als het niet goed is, ga je herschrijven. Maar zorg dat je gaat zitten en begint. Succes met schrijven!

  3. Super deze tips! Normaal lees je altijd van die standaard dingen wat telkens van elkaar overgenomen wordt, maar aan deze tips heb ik echt wat! Thanks!
    Ik heb inmiddels ongeveer een jaar een verhaal in m’n hoofd zitten, maar ik kan het maar niet schrijven, omdat ik niet goed weet wat ik met m’n hoofdpersonage aan moet. Ik had wel een biografie gemaakt, maar eigenlijk was het nogal saai. Met de tip van de ontwikkeling die het personage gaat maken krijg ik weer veel meer ideeën en ik hoop dat ik nu weer eens verder er mee kan =D

Geef een antwoord

Join us

Get your account today

Bestel vandaag jouw eerste journalbox!

Young adults is stelt onwijstoffe boekenboxen samen en is nu ook begonnen met de eerste journalbox. Deze box kun je bestellen in onze shop. Je kunt de reading journal ook los verkopen.